Op termijn is het onvermijdelijk dat de renminbi meer beweegruimte krijgt

Leestijd 4 minuten

04-12-2020  In China doen webwinkels pas echt heel goede zaken. Dat is te danken aan het snelle economische herstel na COVID-19 en aan de groeiende welvaart. Om de economische groei in China ook op de lange termijn op de rails te houden, zijn echter een paar grote veranderingen nodig.

Nederlandse webshops maken een goede periode door. In de aanloop naar Black Friday kwamen volgens Currence iDEAL en thuiswinkel.org gemiddeld 30 online transacties per seconde binnen. Dit aantal verbleekt echter bij wat er in China gebeurt. In dat land werd eerder in november Singles Day gevierd. Op deze feestdag verwennen vrijgezellen zichzelf met een cadeautje, of meerdere. Tijdens het hoogtepunt van de koopwoede kwamen er volgens internetreus Alibaba maar liefst 583.000 opdrachten per seconde binnen. Dit enorme aantal wijst erop dat zelfs een handelsoorlog met de Verenigde Staten (VS) en de COVID-19-pandemie de Chinese economie niet klein krijgen.

Economisch rampjaar

Dankzij een groei van bijna 5 procent in het derde kwartaal, stevent China ondanks een rampzalige jaarstart toch af op een nieuw groei-jaar. Door vrij snel na de COVID-19-uitbraak strenge maatregelen te nemen, konden strenge lockdowns nog voor de zomer worden opgeheven. Terwijl in Nederland nog nauwelijks uitzicht is op het versoepelen van de maatregelen, lopen de restaurants en winkelcentra in China weer vol. Er zijn zelfs alweer sportevenementen en concerten met publiek. Mensen hebben volop de mogelijkheid hun geld uit te geven aan leuke dingen. Dat is ook hard nodig. Want al voor de COVID-19-uitbraak raakten de traditionele aanjagers van de Chinese groeimachine uitgewerkt.

Slim omschakelen

Achter het Chinese groeisprookje ging jarenlang een combinatie schuil van een bloeiende exportsector en hoge investeringen in infrastructuur. De laatste jaren verliest de maakindustrie echter terrein op concurrenten in onder meer Indonesië en Vietnam, waar de lonen lager liggen. Ook investeringen in infrastructuur leveren veel minder op dan 10 of 20 jaar geleden. Een nieuwe snelweg tussen 2 grote steden geeft de economie een flinke impuls. Het effect van een investering is echter een stuk kleiner als er overal al mooie wegen liggen, zodat het geld gebruikt moet worden om 2 achterafstadjes met elkaar te verbinden.

Nieuwe groeistrategie

Op het congres van de Communistische Partij van China hebben de leiders een nieuwe groeistrategie uitgestippeld voor de toekomst. In die strategie staat - naast een verdere groei van de consumentenuitgaven - vooral een toename van de productiviteit centraal. Die is hard nodig, aangezien het aantal werkenden de komende jaren al afneemt. Om te voorkomen dat de bevolking te snel groeide, heeft China lange tijd een beleid gevoerd waarbij ouders slechts één kind mochten krijgen. Die eenkindpolitiek werd pas in 2015 afgeschaft. Het gevolg van de ongunstige demografie, is dat het land op termijn te maken krijgt met een nog sterkere vergrijzing dan Europa. De economie kan alleen groeien als de productiviteit van werknemers sneller stijgt, dan dat het aantal werkenden daalt.

China blijft botsen

Dit alles verklaart waarom China de laatste jaren steeds sterker inzet op de het uitbouwen van zijn technologische kennis. Het land was daarvoor zelfs bereid een handelsoorlog met de grootste economie ter wereld te riskeren. De toekomstplannen van China maken het onvermijdelijk dat de spanningen blijven bestaan als Joe Biden op 20 januari volgend jaar het Witte Huis betrekt. In sommige opzichten zit China echter nog aan de VS vast. De machthebbers laten de renminbi in een smalle bandbreedte schommelen ten opzichte van de dollar. Daarmee voorkomen ze dat de Chinese munt een speelbal wordt van speculanten. Of dat een plotselinge in- of uitstroom van kapitaal de economie ontwricht.

Wereldmacht

Op termijn is het onvermijdelijk dat de renminbi meer beweegruimte krijgt. China claimt in allerlei opzichten een meer prominente plaats op het wereldtoneel. Het land investeert als onderdeel van de Nieuwe Zijderoute bijvoorbeeld miljarden euro’s in infrastructuurprojecten in Afrika, Azië en Oost-Europa. Een sterke eigen munt hoort bij de machtige economische en politieke uitstraling die China zichzelf aanmeet. Het is echter vooral de toenemende welvaart die het land ook voor Nederlandse ondernemers tot een veelbelovende afzetmarkt maakt, bijvoorbeeld via TMall Global. Let er dan wel op dat je kiest voor een valutapartner die het betalingsverkeer van en naar China goed geregeld heeft. Zoals het World Account van WorldFirst.

Joep Backx WorldFirst

Dit artikel is geschreven door valutaexpert Joep Backx van WorldFirst. Begonnen in Londen, heeft hij al vele jaren ervaring in de valutawereld. Hij is nu verantwoordelijk voor de groei van WorldFirst in Nederland en Europa.