18-10-2016  Tweehonderdvijftig boekbestellers, tweeduizend bestelde boeken en veertig deelnemende bedrijven, die zich committeren. Dat zijn de eerste resultaten van de Code Gezond en Veilig Magazijn. De Code is op 13 september 2016 gelanceerd om de veiligheid in en rondom de magazijnen te verbeteren en werpt nu al zijn vruchten af. Tijdens het opzetten van de gedragscode zijn er tien risico-hotspots gedefinieerd. Uitkomst: het laaddock is de meest risicovolle plek.

Veel veiligheidsrisico’s

Rond het laaddock in het magazijn zijn er veel veiligheidsrisico’s, zowel binnen als buiten. Ook bedrijven zonder laaddock – zoals veel MKB-bedrijven – hebben te maken met diverse veiligheidsrisico rondom de ingang van het magazijn. Denk hierbij aan het wegrijden en aankomen van vrachtwagens, uitlaatgassen in het magazijn, een voetgangersroute direct langs de laaddeuren en aanrijdingen tussen vrachtwagens en personen.

De onderschatte chauffeur

Bij het laaddock zorgen meewerkend chauffeurs – bewust of onbewust – soms voor hachelijke situaties. Onervarenheid en/of niet de juiste opleiding in combinatie met verantwoordelijk werk zorgen ervoor dat er relatief veel ongevallen gebeuren met deze, in veel gevallen onderschatte, bijrijder. Dit kan een hoop kosten met zich meebrengen. Want de ondernemer is verantwoordelijk voor deze medewerker.

Goede begeleiding

Om deze ongelukken tot een minimum te beperken en het maximale uit de meewerkend chauffeur te kunnen halen, moeten bedrijven verschillende voorzorgsmaatregelen nemen. Een goede basisopleiding en voldoende begeleiding tijdens het inwerktraject zijn hier voorbeelden van. Bedrijven die meer willen weten over veiligheidsrisico’s in het magazijn kunnen terecht op www.cgvm.nl. Ook kunnen zij zich inschrijven voor de Dag van het Magazijn op 9 november in Zoetermeer. Onder andere de winnaar van het Veiligste Magazijn van Nederland komt hier zijn ervaring delen met de bezoekers.

CGVM-toptip

Hoeft de chauffeur even niet mee te werken? Zorg er dan voor dat hij/zij op een vooraf aangewezen plek buiten de ‘gevarenzone’ staat. Een voorbeeld hiervan is de blauwe stip.

De Dag van het Magazijn