Diefstal veelal uit trailers en vrachtwagens

Leestijd: 2 minuten

17-07-2020 Uit cijfers van Logistiek.nl blijkt dat er in 2019 dagelijks voor wel 300.000 euro aan ladingdiefstal plaatsvond in en rondom distributiecentra en vrachtauto’s in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Waarschijnlijk ligt het werkelijke schadebedrag nog hoger, omdat lang niet alle diefstallen gemeld worden.

Hotspots

Ook binnen Nederland zijn er hotspots waar dit soort criminaliteit plaatsvindt. Dit alles blijkt uit een rapport van TAPA, de belangenorganisatie op veiligheidsgebied van verladers, transporteurs en logistiek. Zo vond 74 procent van alle incidenten in 2019 bij de logistieke hotspots in Nederland plaats in Noord-Brabant (132x), Limburg (117x) en Zuid-Holland (77x).  

Verder blijkt diefstal uit trailers en vrachtwagens de belangrijkste manier van stelen in Nederland. Gevolgd door de diefstal van trucks en fraude. Kortom, je vracht kan risico lopen.

Goederentransportverzekering 

Als eigen vervoerder ben je verantwoordelijk voor het zelf vervoeren van goederen. Dan kun je er voor kiezen om een goederentransportverzekering af te sluiten voor je vracht. Diverse verzekeringsmaatschappijen bieden de mogelijkheid om 100 procent van de waarde van de vracht te verzekeren. Of zelfs een gedeelte van de eventuele winst die je had kunnen maken op de verkoop van je goederen.

Schade aan de vracht zelf is ook vaak meeverzekerd. Ook wanneer het vervoerd wordt door een beroepsgoederenvervoerder. Je kunt er voor kiezen om eenmalig een transport te verzekeren, of een doorlopende verzekering af te sluiten. Uiteraard geldt daarbij wel: hoe hoger het (diefstal)risico, hoe hoger de premie. 

Risico’s bij een beroepsgoederenvervoerder

Wanneer de beroepsgoederenvervoerder voor schade of diefstal een verzekering heeft afgesloten is het risico voor een gedeelte al gedekt. Er is een veel groter risico bij een vervoerder zonder verzekering. Deze vervoerder kan alsnog aansprakelijk worden gesteld voor de schade, maar dat lost vaak niet de volledige financiële schade op. Daarbij kan een vervoerder in sommige gevallen gevrijwaard worden van aansprakelijkheid, omdat de schade bijvoorbeeld is ontstaan buiten zijn schuld om. In dat geval hoeft de vervoerder niets te vergoeden en kan dit een fors financieel verlies betekenen voor de ladingbelanghebbende.

Als de aansprakelijkheid van de vervoerder vast is komen te staan, kan de vervoerder worden aangesproken voor de vergoeding van deze schade. De schadevergoeding is echter contractueel beperkt/gemaximeerd. Bij een binnenlands transport bijvoorbeeld, is een wegvervoerder volgens de AVC (Algemene Vervoerscondities) slechts aansprakelijk voor een waarde van 3,40 euro per kilo. 

Voor grensoverschrijdend wegvervoer binnen Europa is het CMR verdrag van toepassing. De vergoeding bedraagt dan 8,33 SDR (ca. €10,33) per kilogram. 

Maximum bedrag per kilo

Dat heeft tot gevolg dat je in sommige gevallen veel minder geld terugkrijgt dan dat de waarde van de vracht daadwerkelijk is. Als je een pallet met aardbeien kwijtraakt, is dit een prima vergoeding. Maar bij alles boven een waarde van 3,40 euro per kilo is de schade al hoger. En dan rekenen we de gevolgschade van klanten die een levering niet ontvangen niet mee. Houd hier dus rekening mee en controleer de voorwaarden waaronder je vervoerder vracht meeneemt.

Verzekering checken

Om bedrijven te helpen met keuzes op het vlak van verzekeringen biedt evofenedex-verzekeringen de onafhankelijke Verzekeringscheck aan. Hierbij wordt kosteloos de verzekeringsportefeuille onder de loep genomen om te beoordelen of je goed verzekerd bent en waar het wellicht beter en / of voordeliger kan.
 

Onze ledenadviseur Evert-Jan
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Evert-Jan en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder