31-03-2015  Op 26 maart kende de olieprijs een forse stijging van 5 procent, een direct gevolg van de luchtaanvallen die op Jemen waren uitgevoerd. Deze hoge prijs hield echter niet lang stand, een dag later was de prijs alweer met hetzelfde percentage gedaald. Die lagere olieprijs zal voorlopig stand houden, stellen olieanalisten.

Laagste prijs

In juni 2014 kostte een vat Brentolie (maatstaf voor olie uit Europa, Afrika en het Midden Oosten) ruim 115 dollar per vat (159 liter). Begin dit jaar was de prijs van een vat olie inmiddels gedaald tot onder de 50 dollar, de laagste prijs sinds medio 2009. Sinds februari 2015 lijkt de prijs zich iets te herstellen, deze zit nu rond de 60 dollar per vat. Veel hoger zal de prijs voorlopig niet worden. Vier vragen over de olieprijs.

Waarom daalt die olieprijs eigenlijk zo?

De prijsdaling is het gevolg van enerzijds een overproductie en anderzijds de lage vraag. Overproductie komt door de schalie-olie uit de VS; trage economische groei in de Eurozone en stagnerende groei in China zorgen voor afnemende olieconsumptie.

Wie profiteren ervan?

Natuurlijk profiteert de Nederlandse consument en bedrijfsleven van een lage olieprijs, de prijs aan de pomp verandert immers mee. Benzine was in jaren niet zo goedkoop en ook de dieselprijs kent een daling, zij het in mindere mate. En natuurlijk profiteert ook Europa van de lage prijs, aangezien ons continent een grote importeur is van energie.

Zijn er ook nadelen aan een lage olieprijs?

Zeker wel. Onze eigen overheid derft inkomsten uit de btw, omdat btw procentueel wordt geheven over de olieprijs. Ook is de gasprijs gekoppeld aan de olieprijs. Verder stellen oliemaatschappijen investeringen uit. Die hebben dan weer negatieve gevolgen voor ondersteunende diensten en toeleveranciers van de oliesector.

Wat doet EVO op brandstofgebied?

EVO biedt haar leden de mogelijkheid om de gebruikte brandstofclausule bij uitbesteed vervoer te laten doorlichten door de EVO-ledenservice. Daarnaast stelt EVO wekelijks een overzicht samen van de ontwikkeling van de dieselprijs in Nederland. Tot slot heeft EVO een eigen EVO-Brandstofpas voor nationaal gebruik, of de EVO-DKV tankpas voor internationaal gebruik met relevante kortingen. Ook laten de EVO lobbyisten altijd van zich horen bij de accijnsbesluiten van de regering.