Leden aan het woord | Best Group Rotterdam

“Het duurde langer dan verwacht om de vergunningen te krijgen”

Face-fittests zijn onderdeel van het dienstenpakket van het Rotterdamse bedrijf Best Environmental & Safety Technology. Het bedrijf heeft veel klanten onder sloopbedrijven en deze test moet duidelijk maken dat medewerkers bij verwijdering van de asbest een perfect passend masker dragen. Hier demonstreert een medewerker de proef met een zogenoemd volgelaatmasker. Best controleert de pasvorm met behulp van een elektronisch meetapparaat.

Anand Harinarain is al ruim vijfentwintig jaar verkoper van persoonlijke beschermingsmiddelen tegen de risico’s van milieugevaarlijke stoffen, zoals asbest. Zijn bedrijven leveren nu verpakkingsmaterialen en gereedschappen voor sloopprojecten, maar ook cartridges voor het gecontroleerd laten defragmenteren of verzwakken van betonconstructies.

Vorig jaar verhuisde Anand Harinarain met zijn bedrijven in de Best Group van Spijkenisse naar Rotterdam. Die verhuizing viel achteraf een beetje tegen, zegt hij. “We hebben draaiboeken gemaakt  en van alles geregeld, maar draaiboeken zijn geduldig. Het duurde langer dan verwacht om de vergunningen te krijgen voor een belangrijke productieruimte voor het reinigen van  asbestsaneringsapparaten. Dat betekende dat we maandenlang op twee locaties werkten en dubbele kosten hadden.”

best
Best levert patronen die worden gebruikt voor het gecontroleerd beton laten springen in gevoelige omgevingen. Foto: Best/NX-Burst

 

Chemie

De verhuizing was volgens Harinarain nodig. “Spijkenisse is een mooie plaats als je dicht bij de chemie in de Europoort wilt zitten, maar er zijn bijna dagelijks problemen op de A15 en er zijn dan niet veel andere mogelijkheden om van het eiland te komen. Het is hier net de zoete inval, aannemers komen hier om apparatuur te laten testen of reinigen, maar we kregen toch ook vaak te horen dat ze die rit niet meer wilden maken. In het Rotterdamse bedrijvenpark Poort van Charlois, waar we nu zitten, zijn we goed bereikbaar.”

Toen hij begon met zijn bedrijf in 1994, bracht Harinarain ervaring mee op het gebied van persoonlijke beschermingsmiddelen. “Ik ging me op asbestsanering richten. In de jaren negentig werd duidelijk dat asbest gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Asbestsanering ontwikkelde zich snel tot een specialisme, met heel veel regelgeving en certificering. We doen nu veel meer dan alleen asbestsanering, maar nog altijd komt tachtig procent van de omzet uit producten die bijvoorbeeld bescherming bieden tegen inademing van asbest en van producten voor het inkapselen van verontreinigde materialen voor afvoer vanaf de bouwplaats. We leveren een compleet pakket. We hebben ook decontaminatie-units, selfsupporting units voor het douchen en verkleden bij asbest- of grondsanering. Ze staan op aanhangwagens die we zo hebben ontworpen dat ze door een chauffeur met rijbewijs B+E zijn te verplaatsen.”

Apparatuur die gebruikt is voor asbestverwijdering wordt gereinigd in een inpandige ruimte.
Apparatuur die gebruikt is voor asbestverwijdering wordt gereinigd in een inpandige ruimte. Foto: Ed Coenen

 

Zonder explosie

Een paar jaar geleden stuitte Harinarain op een gepatenteerd product van Zuid-Afrikaanse herkomst waarvan hij de vertegenwoordiging in Europa kon overnemen: een patroon voor het zonder explosie breken van gesteente. “Het werd gebruikt in de mijnbouw en in Nederland werd het ook al toegepast voor de sloop van betonconstructies. Anders dan met buskruit kun je met deze elektronisch bediende cartridges veel gestructureerder werken om gesteente los te breken en constructies te fragmenteren. Het bestaat uit een chemisch mengsel dat door ontsteking ontbrandt en door gasvorming snel uitzet. Het uitzetten van het gasmengsel zorgt voor een kort moment van overdruk, waardoor het gesteente verzwakt, zonder enige schokgolven die voor schade zorgen”, legt Harinarain uit.

Hij zag er mogelijkheden in om het te gebruiken bij sloopwerk, zeker doordat er geen vergunningen nodig zijn voor het gebruik. “Het valt in dezelfde veiligheidsklasse als consumentenvuurwerk, maar we leveren het alleen aan door ons opgeleide en gecertificeerde gebruikers en alleen op bestelling. We hebben hier de benodigde materialen voor gebruik, maar geen gevulde cartridges. Die komen als luchtvracht naar Nederland en gaan in een speciale kist naar de locatie, of naar een  munitieopslagplaats als direct gebruik niet mogelijk is.”

Afstudeerproject

Om de levering van de patronen degelijk aan te pakken, deed Harinarain onderzoek naar de werking en de arbeidsomstandigheden van de medewerkers van sloopbedrijven. Hij was al begonnen aan een opleiding tot middelbaar veiligheidskundige en besloot af te studeren op het slopen met behulp van de gaspatronen. Een goed afstudeerproject deed zich voor toen sloopbedrijf Vlasman in het centrum van Amsterdam 28 tijdelijke steunwanden moest verwijderen in de bouwput voor de parkeergarage en het metrostation Rokin.

“Vlasman was daar begonnen op de gebruikelijke wijze, met boren en brekers, maar zag dat dat te lang zou gaan duren. Hij vroeg mij mee te denken. De gaspatronen bleken een uitkomst. Met vijftig kleine cartridges kon een muur gecontroleerd worden gekraakt, veilig voor de medewerkers en veilig voor de constructies in het bouwproject en bovengronds. De medewerkers konden het werk met kleine materialen afmaken.”

best
“Met vijftig kleine cartridges kon een muur gecontroleerd worden gekraakt”. Foto: Ed Coenen

 

Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine en geschreven door Ed Coenen. evofenedex magazine is ons ledenblad, met toegankelijke informatie over de wereld van transport en logistiek. evofenedex magazine zet op een rij wat nieuwe overheidsregels betekenen voor je dagelijkse bedrijfspraktijk, hoe je moet omgaan met juridische kwesties en het biedt praktische handvatten als het gaat om magazijnhulpmiddelen, personeelsbeleid, automatisering en wagenpark. Vraag nu kosteloos het proefabonnement aan.

Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder