Leden aan het woord | Careca Verhuur

Vermaak bieden

17-10-2019  Op festivals, bedrijfsfeesten, beurzen en in winkels geldt: je moet de bezoekers zien vast te houden, en zorgen dat de kinderen bezig blijven als het een evenement is voor ouders. ‘Beleving’ is het terrein van Careca Verhuur uit Ter Aar, specialisten in decoratieve elementen, sporten en spellen.

Evenementenverhuur betekent voor de broers Houthuizen geen verhuur van tenten, tafels en serviezen. In het magazijn staan flipperkasten en arcadegames. En er liggen pakketten voor opblaasbare spellen, zoals een stormbaan en een waterglijbaan. Voor de deur staan skigondels opgesteld en een oplegger met mobiele klimwand. Tom Houthuizen, van de broers duidelijk de woordvoerder: “Wij richten ons op bedrijven die een evenement organiseren of een product promoten. Wij plaatsen daar decors of spellen. Wil papa naar het circuit, dan gaan de moeders en kinderen mee en vermaken zich in onze speeltuin. Heb je een beursstand, dan hebben wij de traffic generator om aandacht van bezoekers te trekken.”

Vertier

Tom Houthuizen is verantwoordelijk voor sales, Bob is de persoon achter de coulissen. Hij heeft gouden handen; wat Tom bedenkt, dat maakt Bob.
Tom vertelt dat het bedrijf is voortgekomen uit zijn oude beroep, goochelaar Tom Careca. “Ik treed nog wel eens op, maar niet meer zo vaak als vroeger. Ik zocht iets wat niet van mij persoonlijk zou afhangen. Als goochelaar ben je zelf je bedrijf. Breek je je been, dan ligt je bedrijf stil. Eind jaren negentig zag ik een mogelijkheid en begon met de verhuur van materialen om jongeren bezig te houden. Deelgemeenten in Amsterdam wilden vertier bieden tijdens schoolvakanties. Met sport, spel en vermaak lukte het om overlast te beperken op straat.”


Dat stopte toen de deelgemeenten werden opgeheven en er geen budget meer was. “Dat besluit van Amsterdam kwam ons op dat moment slecht uit”, vervolgt Tom. “De economische crisis was uitgebroken en net voordat in Amerika banken omvielen hadden we een bedrijf overgenomen, waardoor onze voorraad aan spelmaterialen tienmaal groter werd. Als ik daarop terugkijk, zijn we dat jaar in de dare-to-try-modus gegaan: niet te veel nadenken, maar creatieve oplossingen bedenken zonder extra investeringen.“

Careca Verhuur

Skigondels

In de kern van het verhaal gaat het bij beide broers om het bieden van vermaak aan klanten die aan een evenement ‘beleving’ willen toevoegen. Wat, dat varieert per seizoen. Als het bijvoorbeeld tijd wordt om wintersportvakanties te plannen, levert het bedrijf skigondels die in winkels of op beurzen de bezoekers in de stemming brengen. “We bouwen soms hele winterdecors, compleet met een après-skicafé. Wil een klant een ander thema, dan bouwen we een ander decor. De laatste jaren worden we gevraagd voor hackatons die techbedrijven organiseren voor studenten of medewerkers. De oude flipperkasten en arcadegames doen het daar goed, net als de tafeltennistafel en massagestoelen. We maken er een feestje van.”


Sommige spellen zijn bekend van tv-shows, zoals het stokkenspel uit de tv-shows van Ted de Braak. Tom Houthuizen: “We hebben daar contacten voor en kopen de originele spellen die we eventueel kunnen aanpassen. Vervang de stokken door voorwerpen die aansluiten bij de klant en je hebt een nieuw spel. En met alleen de techniek in een nieuw decor kon een klant die deelnemer was aan de Huishoudbeurs aandacht trekken voor een nieuw product.”
Een andere klassieker is de wervelwindcabine waarin deelnemers proberen geld te vangen. “Dat is ook altijd wel een blikvanger op beurzen of evenementen. We passen hem aan op het merk of product. We stoppen doorlopend oude spellen en materialen in een nieuw jasje. Dat heb ik als goochelaar wel geleerd. Oude trucs worden opnieuw gepresenteerd in nieuwe stijl. Je ziet het ook in de muziekwereld en op tv. Veel spelprogramma's komen op hetzelfde neer: het decor is anders, maar het spel niet. Ook thema's van vroeger komen allemaal weer terug. Filmkarakters zoals ET en de Hulk zijn figuren waarmee mensen graag op de foto willen.”

Sleutel

De broers Houthuizen houden naar eigen zeggen zoveel mogelijk van begin tot eind controle over het proces. “We hebben succes in een nichemarkt en we willen de sleutel tot dat succes graag in eigen zak houden. Dat neemt niet weg dat we met anderen samenwerken. Het wrappen van skigondels met logo’s besteden we bijvoorbeeld uit. Ook voor het opbouwen van grote producties schakelen we derden in, net als voor het transport. We hebben eigen vrachtauto’s, maar voor grote volumes in het buitenland schakelen we een transportbedrijf in om materialen af te leveren en weer op te halen.”


Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine en geschreven door Ed Coenen. evofenedex magazine is ons ledenblad, met toegankelijke informatie over de wereld van transport en logistiek. evofenedex magazine zet op een rij wat nieuwe overheidsregels betekenen voor je dagelijkse bedrijfspraktijk, hoe je moet omgaan met juridische kwesties en het biedt praktische handvatten als het gaat om magazijnhulpmiddelen, personeelsbeleid, automatisering en wagenpark. Vraag nu kosteloos het proefabonnement aan.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder