Leden aan het woord | G.J. Wortelboer Jr.

De wereld over met ankers en kettingen

16-12-2019  De zeevaart kent zijn regels. Zonder anker aan boord mag een schip niet varen. Als er onderweg een anker wordt verspeeld, moet snel vervanging worden geregeld. Bij Wortelboer Anchors and Chaincables staan de montageteams paraat en liggen de kettingen en ankers op voorraad. In Rotterdam en China.

Handel in scheepsankers is er altijd geweest in de Nederlandse zeehavens. Het Rotterdamse bedrijf Wortelboer, officieel G.J. Wortelboer Jr., overleefde het grotendeels verdwijnen van de Nederlandse nieuwbouwwerven door de wereld in te trekken en het assortiment te blijven afstemmen op de grootte van schepen.

Ilse van der Pols, directeur en mede-eigenaar, vertelt over de geschiedenis van het bedrijf. “Mijn opa, Gerard Wortelboer, is in de jaren veertig in Rotterdam begonnen met de verkoop van bouten en moeren. Mijn vader Ruud ging vaak mee en hij heeft mij verteld dat zij tijdens een bezoek aan België in aanraking kwamen met stalen kettingen voor de scheepvaart. Daar zijn ze toen mee begonnen. De ankers kwamen er later bij. Na het overlijden van mijn opa is mijn vader de handel in zware ankers en dikkere kettingen gaan uitbouwen. Eerst voor de Nederlandse scheepswerven, later voor de internationale werven. Mijn oom Marcel heeft er naderhand voor gezorgd dat we ook
bij de jachtenbouwers een goede reputatie kregen. Voor de eigenaren van superjachten moet een anker ook mooi zijn, eventueel zelfs van roestvast staal. Die glimmen je tegemoet.”

Zevenduizend ton

In de jaren zestig kreeg Ruud Wortelboer een kantoortje met een klein opslagterrein bij de Eemhaven, toen nog een haven met scheepsbouw en overslag van stukgoed. Uitbreiding daar zat er door de opkomst van op- en overslag van containers niet in, maar in 1990 kon hij verhuizen naar een terrein in de buurt. Op dat terrein van achttienduizend vierkante meter ligt voor ongeveer zeven miljoen kilo, anders gezegd zevenduizend ton, aan ankers en kettingen, vertelt Van der Pols. “Het voorraadbeheer is uitdagender geworden. In de tijd dat we aan werven met nieuwbouw leverden, was de vraag voorspelbaar. Je wist maanden van tevoren wat er nodig was. We leveren nog steeds aan nieuwbouwwerven, maar onze klanten zijn toch meestal de reders en reparatiewerven. Wanneer een schip een anker of een ketting verspeelt of als het materiaal versleten is, moeten we snel nieuwe spullen monteren. Dat kunnen we alleen door ankers en kettingen op voorraad te houden.”

Het bedrijf heeft alle typen en alle gewichten voor de huidige scheepvaart en offshore op voorraad liggen. Van der Pols: “Alles vanzelfsprekend gecertificeerd door klassebureaus die controleren of vaartuigen aan veiligheidsstandaarden voldoen. Ons assortiment is volledig afgestemd op jachten vanaf 24 meter en de beroepsvaart. De pleziervaart is een andere markt, met andere leveranciers.”

Wortelboer

Naam Ilse van der Pols
Leeftijd 38 jaar
Bedrijf G.J. Wortelboer Jr. 
Plaats Rotterdam Heijplaat
Functie

Mede-eigenaar

China

Om ook aan de andere kant van de wereld snel te kunnen reageren, heeft het bedrijf een voorraadlocatie in China. “We volgden daarmee de lijndiensten van de Europese reders. Vanuit Rotterdam of China kunnen we altijd snel reageren. In China hebben we overigens een beperkt assortiment, hoofdzakelijk gericht op de grote containerschepen. In Rotterdam hebben we ook de ankers voor de binnenvaart, tankers, superjachten, offshore, ferryschepen en kustvaart.” Voor de meeste Europese bestemmingen gaat de reis per vrachtauto. Voor projecten verder weg gaan de ankers en kettingen per container over zee. “Maar in urgente gevallen versturen we ankers en kettingen met het vliegtuig.”


Proefabonnement


Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine en geschreven door Ed Coenen. evofenedex magazine is ons ledenblad, met toegankelijke informatie over de wereld van transport en logistiek. evofenedex magazine zet op een rij wat nieuwe overheidsregels betekenen voor je dagelijkse bedrijfspraktijk, hoe je moet omgaan met juridische kwesties en het biedt praktische handvatten als het gaat om magazijnhulpmiddelen, personeelsbeleid, automatisering en wagenpark. Vraag nu kosteloos het proefabonnement aan.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder