Leden aan het woord | Nic&Mic

Beelden van slippers

12-9-2019  Miljoenen teenslippers worden er verkocht in Afrika. De gebruikte exemplaren worden weggegooid en kwamen op de stranden van Kenia terecht. Nu worden ze ingezameld om er beeldjes en beelden van te maken, van kleine beelden voor woningdecoratie tot grote voor de entree van bedrijven. Nic&Mic importeert ze.

Ninaber van Eijben en Boxtel is een combinatie die staat voor creativiteit. Zo werden de laatste Nederlandse munten ontworpen door Bruno Ninaber van Eijben en bedacht diens broer Barth het Barth-systeem voor wissellijsten met ophangsysteem. De zonen van Barth stortten zich in het avontuur dat Nic&Mic heet.
“Mic is mijn broer Michael”, vertelt Nicholas Ninaber van Eijben. “Met hem ben ik in 2014 begonnen met de distributie van Ocean Sole-kunstwerken in de Benelux, maar hij kon het praktisch niet combineren met zijn baan bij de overheid. Ik run het bedrijf nu met mijn vrouw Annelie. Michael werkte op de ambassade in Nairobi en bracht een kunstwerkje mee naar huis en vroeg of wij iets konden doen. Ocean Sole is een Keniaans bedrijf en had al een goede internationale pers gekregen, maar verkocht werd er weinig. Als Nic&Mic zijn we de Kenianen gaan helpen.”

Giraffe

Beelden snijden

Ocean Sole stelt Keniaanse kunstenaars in de gelegenheid een eerlijk inkomen te krijgen door beelden te maken plastic afval, met als belangrijkste grondstof teenslippers. Die slippers worden ingezameld, gewassen en met lijm tot een blok geperst. Uit dat blok wordt een ruwe vorm gestanst, waaruit ambachtslieden beelden snijden. Vooral beelden van Afrikaanse dieren, maar in het magazijn in Boxtel staan ook een groot logo van een softwareleverancier en een biermerk klaar voor aflevering.
“We zijn een groot voorstander van trade, not aid: de beste manier om mensen te helpen hun levensomstandigheden te verbeteren is door hen in de gelegenheid te stellen geld te verdienen. En het gaat hier om nu al meer dan negentig mensen; niet alleen de kunstenaars, maar ook de mensen die de teenslippers demonteren en schoonmaken en de blokken persen en stansen. En de inzamelaars krijgen een bedrag per kilo voor hun werk”, legt Ninaber van Eijben uit.
Minstens zo belangrijk is het duurzame karakter van de kunstwerken, zegt hij. “De teenslippers komen niet meer in de rivieren en de oceaan terecht. Dat is het belangrijkste effect. We hebben stranden gezien die bezaaid waren met aangespoelde teenslippers. Dat is nu wel minder. Ocean Sole verwerkt dit jaar bijna een miljoen teenslippers en dat ruimt op. Om de aanvoer zeker te stellen, zijn we in gesprek gegaan met organisaties van goede doelen die in Kenia projecten hebben. Wie daar waterputten slaat of een kerk helpt, zou een inzamelpunt kunnen openen. Oude slippers voor verwerking moeten er meer dan genoeg zijn, ze zijn het belangrijkste schoeisel in Afrika.”

Afrika

Webshop

Voor Ninaber van Eijben is het bedrijf een logisch uitvloeisel van zijn studie. “Ik ben aan de hogere hotelschool afgestudeerd op verduurzaming van bedrijfsevenementen. Ik kreeg gelijk een baan aangeboden om dat in praktijk te brengen, maar kreeg al na een paar maanden een soort burn-out. Het ging daar voor mij te veel om het etiket, niet om de praktijk. Daar heb ik het nog steeds moeilijk mee. Ik krijg nu veel uitnodigingen om over duurzaamheid en ondernemerschap in Afrika te spreken en als ik zie dat er water in petflessen op de tafels staat, moet ik daar wat van zeggen. We hebben goed kraanwater. Plastic flessen zijn totaal overbodig.”
Doordat Ninaber van Eijben veel op pad is om de boodschap uit te dragen, draait het bedrijf vooral op zijn vrouw Annelie. Zij ‘doet’ de administratie en onderhoudt de website en webshop. “Dat doen we anders dan anderen”, vertelt zij. “Wie een beeldje wil kopen, krijgt drie beeldjes te zien. Die zet ik in een lichttent en maak er met mijn telefoon een foto van. De klant kan de voor- en achterkant van de beeldjes zien. Dat doe ik met WhatsApp. Dat vraagt wat tijd, maar daar staat tegenover dat we nooit retouren krijgen. De klant krijgt wat hij heeft besteld.”

Logistieke kosten

De handel met Kenia heeft de familie overigens met de neus op de logistiek gedrukt. “De eerste keer ging een heftig deel van de marge op aan logistieke kosten. We zijn geen grote importeur en eigenlijk wordt elke container er in Rotterdam uitgepikt om door de douane te worden gecontroleerd. Dan rekent de terminal kosten voor intern transport naar de douane en de douane rekent kosten voor ontgassen en inspectie. Op de hoogte van die kosten is geen peil te trekken. Soms gaat het om een paar honderd euro, maar we betalen ook wel eens meer dan duizend euro. Niemand kan daarvoor echt een verklaring geven.”


Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine. evofenedex magazine is ons ledenblad, met toegankelijke informatie over de wereld van transport en logistiek. evofenedex magazine zet op een rij wat nieuwe overheidsregels betekenen voor je dagelijkse bedrijfspraktijk, hoe je moet omgaan met juridische kwesties en het biedt praktische handvatten als het gaat om magazijnhulpmiddelen, personeelsbeleid, automatisering en wagenpark. Vraag nu kosteloos het proefabonnement aan.

Onze opleidingsadviseur Justin
Contact

Hulp nodig bij het kiezen van een opleiding?

Justin en de andere opleidingsadviseurs helpen je graag verder