Leden aan het woord | Ruhrgold

Tapbier dagelijks van de bron

10-07-2019  Het is nog vroeg en koud als de chauffeur van het Nederlandse bedrijf Ruhrgold achter een strandpaviljoen in Noordwijk de ‘biertank’ heeft gevuld. Het belooft een mooi weekend te worden en dan komt menig strandbezoeker voor een vers getapt Duits biertje, gebrouwen volgens de regels van het ambacht. Na een rondje horecabevoorrading rijdt de auto naar de brouwerij in het Duitse Marsberg om de tanks opnieuw te vullen.

Ruhrgold is importeur van Duits bier, gebrouwen met   bronwater uit het Sauerland, of specifieker het brongebied van de Ruhr. Vanuit Rijsenhout, een dorp onder Schiphol, wil het bedrijf Nederland veroveren. En Afrika en Azië. Het verhaal van Ruhrgold begint bij de Duitse horecaondernemer Herman, in het Ruhrgebied exploitant van discotheken. Deze ondernemer had er genoeg van om voor zijn bier steeds hogere prijzen te moeten betalen en ging op zoek naar een eigen bier. In Marsberg vond hij een brouwerij  waar hij pils naar eigen recept kon laten brouwen. Marsberg ligt in de buurt van de bron van de Ruhr in het Sauerland, de bron die ook het water voor de brouwerij levert. Herman kwam in contact met een Nederlandse horecaman, die het pilsner bier aan horecabedrijven ging leveren, aanvankelijk net zoals in Duitsland als ‘industriebier’, maar daarmee kon Nederland niet worden veroverd.

Bij horecabedrijven ligt het tapbier meestal opgeslagen in tanks in de kelder. Bij strandpaviljoens zijn de tanks achter het restaurant geplaatst.
Bij horecabedrijven ligt het tapbier meestal opgeslagen in tanks in de kelder. Bij strandpaviljoens zijn de tanks achter het restaurant geplaatst.

 

Ambitie

Begin 2018 komt het tot een herintroductie met de nadruk op de smaak van zuiver bier en op dat moment stapt ook Peter Barnhoorn in, telg uit een familie van Aalsmeerse bloemenkwekers die sinds eind jaren negentig op grote schaal rozen in Oost-Afrika teelt. Barnhoorn wordt grootaandeelhouder  en brengt de ambitie in het bedrijf om met Ruhrgold de wereld over te gaan. Om te beginnen in Kenia, waar hij de gebruiken in de handel kent, maar inmiddels is ook de eerste zending naar een importeur in China in voorbereiding.

Ruhrgold is een Nederlands bedrijf, geleid door vijf  aandeelhouders, die zich vooral bezighouden met strategie en het aan de man brengen van de het merk. De operationele leiding is sinds een paar maanden in handen van Willem Kaandorp, iemand met kennis van logistiek en Afrika. Hij vertelt dat hij een paar jaar ervaring heeft opgedaan in de logistiek van de internationale bloemenhandel en voor logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel in Kenia was gestationeerd om transport en opslag van bederfelijke producten naar de luchthaven van Nairobi en Europa bestemmingen te organiseren.

Echt citroensap

Hoewel hij pas kort aan het bedrijf is verbonden, weet Kaandorp te vertellen dat Ruhrgold in de biermarkt een eigen karakter geeft. “Ruhrgold is Duits bier, gebrouwen volgens het Rheinheitsgebot. Het is daardoor puur natuur. Dat geldt voor alle bieren in ons assortiment. In onze Radler zit echt  citroensap, geen kunstmatige citroensmaak en het is met 2,5 procent alcohol echt bier, geen limonade.”

Voor de horecamarkt ziet hij ook een voordeel aan Ruhrgold verbonden. “Het is begonnen als een bier dat goedkoper moest zijn dan dat van de grote brouwers, maar belangrijker is de heldere prijsstelling. Een fust heeft één prijs, hoeveel je er ook van bestelt. Je weet als cafébaas dus wat je op een biertje verdient. Het is niet zo dat we eerst een hoge prijs vragen en dan naderhand korting geven. Als horecaondernemer betaal je dan eigenlijk te veel om naderhand wat terug te krijgen. Bij ons betaal je vanaf het eerste fust een prijs die al lager is dan die  je bij de grote pas naderhand zou betalen.”

De biermarkt is een gesloten markt. Bekend is dat brouwerijen door financieringen hun markt kunnen beschermen. Ruhrgold kan daarin beperkt meegaan, zegt Kaandorp. “We financieren niet de hele zaak, maar een startende ondernemer kunnen we helpen met het biertechnische deel. Daar rekenen we dan een prijs voor. We gaan dat niet terughalen door bier voor veel geld te verkopen. Een fust of een doos heeft een vaste prijs. Dat is de transparantie die we bieden. En dat slaat aan.”

ruhrgold - evofenedex lid - evofenedex magazine
De hoofdzaak is pils, maar de brouwerij levert meer bieren.

 

GmbH

Het merk richt zich op de horeca. “We hebben op dit moment distributieafspraken met Lijfering Drankengroothandel die ons bier distribueert in Nederland. Verder verkopen we bieren in flessen via de Makro en hebben we zelf leveringen vanuit ons hoofdbedrijf in Rijsenhout en ons depot Haaksbergen.”

Het bier wordt bij de brouwerij geladen, vertelt Kaandorp. Een van de bierauto’s voor ‘kelderbier’ rijdt elke middag naar de brouwerij om de tanks te vullen. Een andere vrachtauto haalt de pallets met gebottelde pils, Weizen, bokbier en Radler op. “Dat is voor Nederland. De zendingen voor het buitenland laten we gelijk bij de brouwerij in Duitsland laden en verzegelen. Die gaan dan naar de Rotterdamse haven. We hebben een GmbH opgericht om de export administratief goed te laten verlopen.


Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine. evofenedex magazine is ons ledenblad, met toegankelijke informatie over de wereld van transport en logistiek. evofenedex magazine zet op een rij wat nieuwe overheidsregels betekenen voor je dagelijkse bedrijfspraktijk, hoe je moet omgaan met juridische kwesties en het biedt praktische handvatten als het gaat om magazijnhulpmiddelen, personeelsbeleid, automatisering en wagenpark. Vraag nu kosteloos het proefabonnement aan.

Onze opleidingsadviseur Justin
Contact

Hulp nodig bij het kiezen van een opleiding?

Justin en de andere opleidingsadviseurs helpen je graag verder