Ledenservice helpt EVO-leden bij hun vragen en loopt zo tegen interessante vraagstukken aan.

10-12-2012  Een EVO-lid heeft verschillende chauffeurs internationaal op vrachtauto’s rijden. Een chauffeur maakte een rit in het buitenland en kreeg een controle. De bestuurderskaart van een chauffeur die de vorige dag in het voertuig had gereden, was in de vrachtauto achtergebleven. De controlerende instantie heeft deze bestuurderskaart ingenomen. De instantie heeft aangegeven dat de inname een paar weken kan duren. De chauffeur van wie de bestuurderskaart is, mag nu niet op deze, of andere vrachtauto’s met digitale tachograaf rijden. De ondernemer vroeg Ledenservice wat hij nu moet doen.

Bestuurderskaart bij chauffeur

De wet schrijft voor dat een chauffeur zijn bestuurderskaart bij zich moet houden. De bestuurderskaart had dus niet in het voertuig achter mogen blijven. Bij een controle kan dan fraude worden vermoed. De chauffeur zou zijn rijtijden kunnen overschrijden door verschillende bestuurderskaarten te gebruiken. Dit komt voor. Vanuit de controlerende ambtenaar gezien is het vermoeden van fraude dus geen rare gedachte.

Probleem

De controlerende ambtenaar heeft aangegeven dat ze de bestuurderskaart gaan controleren en dat het even kan duren voor ze de kaart teruggeven. De ondernemer heeft nu een probleem, omdat de chauffeur zonder geldige bestuurderskaart niet kan worden ingezet op een voertuig met digitale tachograaf. De ondernemer kan geen nieuwe bestuurderskaart voor de chauffeur aanvragen, omdat er al een bestuurderskaart op zijn naam is afgegeven.

Oplossing

De ondernemer heeft ook voertuigen met analoge tachograaf. Omdat voor het rijden op voertuigen met een analoge tachograaf geen bestuurderskaart vereist is, kan de chauffeur totdat hij zijn bestuurderkaart terug heeft, op deze voertuigen binnen Nederland rijden. Wel mist de betreffende chauffeur zijn historie van 28 voorafgaande kalenderdagen. Daarom zal hij bij een controle zijn innamebewijs van de bestuurderskaart moeten kunnen tonen.