24-02-2014  Een EVO-lid wil een vrachtauto aanschaffen en loopt in zijn zoektocht tegen het probleem aan dat de lading die hij ermee wil vervoeren, steeds ‘te zwaar’ is. Hij belt Martijn Duijndam van EVO-Ledenservice met de vraag of er mogelijkheden zijn om gewicht te besparen op materieel.

Antwoord

In het internationaal vervoer mag een vrachtauto met lading maximaal 40 ton wegen. Alleen België wijkt hierin af met 44 ton. Voor veel ondernemingen is voor het vervoer van hun goederen dus van belang wat zij aan gewicht kunnen meenemen zonder dat zij deze limiet overschrijden. Helaas wordt daar bij aanschaf van materieel niet altijd aandacht aan besteed.

Aluminium

Bij het vervoer van met name bulkgoederen is het de moeite waard om kritisch te kijken naar het leeg gewicht van het voertuig. Veel leveranciers houden hier rekening mee in hun leveringsprogramma; opties als aluminium luchtketels, velgen, brandstoftanks en opleggerkoppelingen zijn al veel toegepast om het gewicht te beperken. Ook voor het getrokken materieel worden aluminium velgen veelal gebruikt om gewicht te besparen.

Cabine en motorvolume

Ook loont het om te kijken naar een kleine cabinevariant, zoals bijvoorbeeld een DAF CF, Scania P of Volvo FM. Deze zijn met dezelfde motorvermogens leverbaar als hun ‘grote broers’. Daarnaast is er veelal van de vrachtautotypen met een vermogen tot ongeveer 450 pk een lichte motorvariant leverbaar. Deze heeft minder volume en dus een lager gewicht.

Reservewiel

Wat ook gewicht scheelt, is het weglaten van het reservewiel met houder. Daarnaast is een gegalvaniseerd chassis - soms zelfs van gaten voorzien - of een aluminium chassis al een besparing op het gewicht.

Ondernemers die hierover meer informatie willen, kunnen contact opnemen met EVO-Ledenservice, telefoon 079 3467 346.