Voor veiligheidsschoenen zijn Europese richtlijnen opgesteld

Vertrouw op 75 jaar kennis in logistiek en export

Nee, dat mag niet zomaar. Dit lijkt een simpele vraag, maar het antwoord is ingewikkeld. Voor veiligheidsschoenen zijn Europese richtlijnen opgesteld. Voordat een veiligheidsschoen mag worden verkocht, wordt deze gekeurd en gecertificeerd. Een gecertificeerde schoen is getest zoals deze uit de fabriek komt. Vervangt de originele zool door een eigen zool, dan vervalt de certificering. Op dat moment draagt u voor de wet ‘gewone’ schoenen.

Gebeurt er dan een ongeval, dan lopen de drager en de werkgever een aansprakelijkheidsrisico. Verzekeraars kunnen besluiten om geen vergoeding uit te keren. Er zitten ook fysieke risico’s aan het gebruik van dergelijke inlegzolen, zoals een te kleine restruimte boven de tenen door gebruik van een te dikke inlegzool. Daardoor is er kans op grotere schade bij beknelling, of aantasting van de antistatische eigenschappen. Levensgevaarlijk, want een klein vonkje kan in bepaalde werkomstandigheden al leiden tot een ontploffing. Er zijn andere oplossingen. Veel schoenenfabrikanten hebben een breed assortiment aan wettelijk goedgekeurde inlegzolen. Er zijn ook fabrikanten die een handleiding voor hun schoenen hebben opgesteld, waarmee een podoloog een gecertificeerde steunzool kan maken.

Heb je ook een vraag voor onze ledenservice?

Als lid van de vereniging kan je altijd terecht bij onze specialisten van ledenservice. Krijg praktische antwoorden die je bedrijf verder op weg helpen. Vragen over alle denkbare onderwerpen die het ondernemerschap raken kan je bij ons kwijt. Bijvoorbeeld over personeel en bedrijf, magazijnbeheer, intern transport, vervoer en kosten, de bestel- en vrachtauto of export en import.

Maar ook als het gaat over voorwaarden, contracten en verzekeringen. Ongeacht de vraag: onze ledenservice helpt je snel en adequaat bij het vinden van een praktische oplossing.