Ledenvraag | Rij- en rusttijden in Duitsland
Leestijd: 1 minuut
Ledenvraag | Rij- en rusttijden in Duitsland
30-01-2014 Een EVO-lid gaat geregeld met de bestelauto naar Duitsland. Onlangs is hij daar aangehouden ter controle en kreeg hij te horen dat hij een registratie van rij- en rusttijden moet hebben. Hij belt Martijn Duijndam van EVO-Ledenservice met de vraag of dat wel klopt.
Antwoord
Ja, dat klopt. In Duitsland is het voor chauffeurs van voertuigen tussen de 2800 en 3500 kilogram totaalgewicht verplicht om de rij- en rusttijden te registreren. Als de bestelauto is voorzien van een tachograaf, is het verplicht deze te gebruiken, anders volstaat een handmatige registratie; een formulier hiervoor is aan te vragen bij EVO-Ledenservice. Is het voertuig of samenstel zwaarder echter zwaarder dan 3500 kilogram, dan is het in Duitsland verplicht een tachograaf te gebruiken.
Gerelateerde nieuwsberichten
Beste parkeerplaatsen voor vrachtwagens in Spanje en Frankrijk
11 maart 2024
Beide delen Maasdeltatunnel met elkaar verbonden
11 maart 2024
Zwitserland en EU gaan weer praten over samenwerking
11 maart 2024
IRU Diploma of Honour uitgereikt aan 26 vrachtautochauffeurs in 2023
11 maart 2024
Omzet transportsector met 5 procent afgenomen
11 maart 2024
Bedrijven kunnen handelsbelemmeringen buiten EU weer melden
8 maart 2024
Stapje in de goede richting voor bestuurders elektrische bestelauto’s
7 maart 2024
Strengere Europese regels voor verpakkingen in aantocht
7 maart 2024
Brede handelsbeperkingen raken ook Nederlandse economie
6 maart 2024