24-01-2013 Een Belgische klant van een EVO-lid heeft een lading pizza’s geweigerd, omdat ze tijdens het transport nat en vies zijn geworden. Het transport werd verzorgd door een vervoerder, die tevergeefs heeft geprobeerd de lading schoon te maken en opnieuw aan te bieden. Het EVO-lid was hier niet blij mee. De vervoerder had het EVO-lid om advies moeten vragen, dan hadden zij direct de schade kunnen beperken. Nu kwamen zij er na een telefoontje van de klant pas na een maand achter. De houdbaarheidsdatum van de producten is nu bijna verstreken en nu kunnen deze niet meer worden verkocht. Het lid vraag EVO-Juridische bijstand of de schade op de vervoerder kan worden verhaald.

Antwoord: schade verhalen

De schade kan worden verhaald. De vervoerder had het EVO-lid moeten informeren en om instructies moeten vragen. Nu hij dat heeft nagelaten, is hij aansprakelijk voor de schade die daardoor is ontstaan. Volgens de Nederlandse rechtspraak is deze aansprakelijkheid bovendien niet beperkt tot de bekende CMR-limiet. De vervoerder kan dus verantwoordelijk worden gesteld voor de volledige schade.

EVO-Juridische bijstand biedt hulp

Heeft u als EVO-lid ook juridische hulp nodig of heeft u vragen? Neem dan contact op met EVO-Juridische bijstand. Telefonisch via (079) - 3467 346 of maak gebruik van het contactformulier rechts op deze pagina.