Ledenvraag | Meest geschikte Incoterms voor containervervoer

Sommige ICC Incoterms®-condities worden afgeraden bij containervervoer.

15-1-2020  Een lidbedrijf van ons levert vaak per container aan buitenlandse klanten. De binnendienst medewerker is benieuwd waarom bepaalde Incoterms®-condities worden afgeraden bij containervervoer en stellen deze vraag aan de ledenservice. Hij wil ook graag weten welke leveringscondities wel geschikt zijn voor hun situatie. 

Welke vraag is precies gesteld?

Wij leveren Full Container Load-zendingen van Rotterdam naar klanten buiten de EU. Het laden gebeurt in ons magazijn in Rotterdam, direct in de container. Als Incoterms-conditie hanteren wij altijd CIF. We hebben echter gehoord dat dit wordt afgeraden bij containervervoer. Waarom is dat en welke Incoterms-conditie kunnen we dan het beste hanteren?

Antwoord ledenservice

Cost, Insurance and Freight (CIF) is een Incoterms-conditie die in principe alleen gebruikt kan worden bij vervoer over zee en door binnenwateren. Deze leveringsconditie wordt ook wel een ‘aangeklede Free on Board’ (FOB) genoemd. Bij CIF dient het te gaan om stuk- of bulkgoederen die op een schip worden vervoerd. Het vracht- en verzekeringscontract dekken dan ook alleen het vervoer over water. Bij Full Container Load wordt de container doorgaans geladen bij de verkoper en al overgedragen aan de vervoerder. Hierbij vindt dus ook een stuk voortransport plaats over de weg naar een terminal in de haven van vertrek.

Het risico daarentegen gaat bij CIF, net als bij FOB, pas over nadat de goederen aan boord van het schip in de laadhaven zijn geplaatst. Deze situatie kan leiden tot een zogenaamd ‘gebroken risico’, waarbij zowel verkoper als koper risico dragen. De verkoper draagt het risico tijdens het voortransport en inladen in het zeeschip; de koper tijdens het hoofdtransport. Als er vervolgens schade ontstaat in een afgesloten container dan ontstaan vaak eindeloze discussies over waar en wanneer de schade aan de inhoud precies is ontstaan.

Een ander probleem dat zich bij CIF kan voordoen bij het vervoer van goederen via containers, is dat de verkoper tegenover de koper niet kan aantonen dat de goederen in goede conditie op het schip in de verschepingshaven zijn geleverd. Om deze redenen verdient Carriage and Insurance Paid To (CIP) bij containervervoer de voorkeur boven CIF.

Wil je meer weten of Incoterms? Volg een masterclass of workshop. Je kunt natuurlijk ook zelf een vraag stellen aan de ledenservice.
 

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder