Ledenvraag | welke Incoterm® bij brexit?

Incoterm® in relatie met leveringen naar het VK na de brexit.

12-09-2018  Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de aankomende veranderingen rondom de handel met het Verenigd Koninkrijk als de brexit op 29 maart 2019 in werking treedt. De ledenservice van evofenedex krijgt dan ook regelmatig vragen van leden over hoe ze zich hierop kunnen voorbereiden. Een lid vroeg zich af wat welke Incoterm® het beste bij zijn situatie past.

Huidige situatie

Het lidbedrijf maakt nu gebruik van de leveringsconditie DDP. Ze willen echter voorkomen dat ze na de brexit allerlei heffingen, zoals mogelijke invoerrechten en andere kosten die gemoeid zijn met de invoer in het VK, moeten betalen. Het is gebruikelijk dat het bedrijf franco ongelost levert op locaties in het VK en dus het vervoer regelt. De prijs hiervan is soms ingecalculeerd in de prijs van het product en soms separaat gespecificeerd op de offerte of order. Het bedrijf wil graag weten welke Incoterm-conditie hier het beste bij past.

Verantwoordelijkheden

Er zijn een aantal opties waarbij de verkoper niet verantwoordelijk is voor de lokale invoerrechten en belastingen (op bestemming), terwijl hij wel de kosten gaat dragen voor het vervoer. De vraag is tot waar het bedrijf het transportrisico kan dragen?

Ongelost leveren

Bij het ongelost leveren op diverse locaties in het VK kun je denken aan Delivered at Place (DAP + plaatsnaam van levering). Bij DAP levert de verkoper de goederen ongelost op de afgesproken plaats, zonder hier inklaring voor te regelen. De verkoper draagt bij DAP wel het transportrisico tot aan de afgesproken plaats. De crux zit hem bij deze Incoterm-conditie in de plaats die de verkoper afspreekt. Stel dat DAP wordt afgesproken voor een adres in Birmingham. Dit betekent dat de verkoper ook het binnenlands transport in het VK moet regelen. In Birmingham is ook pas het levermoment. Het lastige is dat de goederen wel eerst ingeklaard moeten worden voor deze worden vrijgegeven voor verder transport. En aangezien bedrijven onder DAP niet betrokken zijn bij het inklaringsproces, zijn ze dus afhankelijk van de klant. Mochten om wat voor reden dan ook de goederen niet of vertraagd worden ingeklaard, dan kan de verkoper mogelijk niet op tijd aan de leveringsplicht voldoen.

Andere mogelijkheden

Er zijn natuurlijk nog andere Incoterm beschikbaar zoals DAT (Delivered at Terminal) waarbij de goederen gelost op de afgesproken terminal worden afgeleverd. Ook de C-termen kunnen in overweging worden genomen, wanneer de wens is om het transportrisico op een eerder moment, namelijk bij het inladen, over te dragen aan de klant.

Is jouw bedrijf al optimaal voorbereid op de brexit? Doe de brexit quickscan of start direct met een brexit assessment.

yoan
Contact

Vragen over de Brexit?

Yoan en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder