Leidinggevende het haasje bij overtredingen van chauffeur in Duitsland

Duitsland werkt met een puntensysteem

20-06-2019  Te veel overtredingen kunnen leiden tot een privé-rijontzegging voor de leidinggevende. In dit artikel schetsen we een situatie als het gaat om de verantwoordelijkheid van de werkgever en overtredingen van zijn chauffeur.

De chauffeur ontvangt een boete wanneer hij een lading te hoog heeft geladen, een fout in de rij- en rusttijden maakt, het milieuzonebordje mist, het tolkastje niet op orde heeft of een verlopen rijbewijs heeft; een veel voorkomend fenomeen voor bedrijven die actief zijn in het wegtransport. Een vervelende, maar soms onvermijdelijke kostenpost. Zo zijn er bedrijven die hiervoor zelfs een post van enkele honderdduizenden euro’s op hun jaarlijkse begroting voor reserveren, meestal wanneer zij een groot wagenpark hebben. Op deze manier kunnen boetes snel worden afgehandeld. Een advocaat bezwaar laten maken is vaak duurder dan het betalen van een boete.

Maar in Duitsland betaal je niet alleen de boete. Het strafpuntensysteem wordt dan ook in werking gezet. En dat treft niet alleen de chauffeur.

Strafpunten

De Duitse wetgeving houdt voor weggebruikers een strafpuntensysteem bij: bega je een overtreding met een sanctiebedrag van boven de 60 euro, ontvang je een strafpunt op je rijbewijs. Heb je meer dan acht punten verzameld, mag je in Duitsland niet meer deelnemen aan het verkeer voor een periode van minimaal 6 maanden. Dit is niet alleen problematisch voor de chauffeur, maar ook voor de persoon die eindverantwoordelijk is voor het transport dat verricht wordt.

Aansprakelijkheid

De Duitse wetgever bekeurt niet alleen de chauffeur, maar ook zijn leidinggevende. De leidinggevende is eindverantwoordelijk en volgens de wetgever heeft hij nagelaten een veiligheidscultuur te creëren waarbij overtredingen worden voorkomen. Dat is het perspectief van de Duitsers.

Maar daar blijft het niet bij. Al heeft de leidinggevende nog nooit in Duitsland gereden, krijgt ook hij als privépersoon strafpunten bijgeschreven op zijn rijbewijs. Bij meer dan 8 strafpunten krijgt de leidinggevende een rijontzegging en mag hij geen enkel voertuig in Duitsland meer besturen.

Zijn er binnen het bedrijf in korte tijd veel overtredingen begaan in Duitsland door verschillende chauffeurs,  dan worden de strafpunten per overtreding opgeteld op het rijbewijs van de eindverantwoordelijke. Dat kan de wintersportvakantie naar Tirol of een spontaan klantbezoek in Duitsland behoorlijk in de war schoppen.

'Idiotentest'

Er kan een verzoek worden ingediend om de rijbevoegdheid opnieuw te verstrekken. Dit gaat niet zonder slag of stoot. De leidinggevende krijgt namelijk een verkeerspsychologisch onderzoek, ook wel de 'idiotentest' genoemd. Tijdens dit onderzoek mag de leidinggevende uitleggen hoe het mogelijk is dat zijn chauffeurs zich niet aan de wettelijke voorschriften hebben gehouden en wat de directie er aan doet om dit in de toekomst te vermijden.

Simpelweg beterschap beloven is dan niet voldoende. Er moet een aantoonbare verandering plaatsvinden in de bedrijfsvoering volgens de beoordeling van de verkeerspsycholoog. Wanneer dit volgens zijn beoordeling niet voldoende wordt waargemaakt, mag je de procedure pas weer een half jaar later opstarten. Gedurende die tijd mag de leidinggevende niet rijden in Duitsland.

Voorkomen

Uiteraard is het de taak van elke eigen vervoerder en beroepsgoederenvervoerder om overtredingen te voorkomen. Mocht het onvermijdelijk zijn, is het aan te bevelen om binnen twee weken bezwaar te maken tegen de boete indien de boete ongegrond is.

Oplossingen

Om bedrijven hiermee te helpen hebben wij de vervoer-check ontwikkeld. Deze check heeft als doel om boetes te voorkomen door de bedrijfsvoering conform wet- en regelgeving te organiseren.  Voor het bezwaar maken tegen boetes kun je als lid van onze vereniging terugvallen op de kosteloze dienstverlening van onze bedrijfsjuristen of gebruik maken van de Juridisch compleet rechtsbijstandverzekering wanneer er uiteindelijk een proces gevoerd moet worden.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder