23-11-2011  Aan de kade van bunkerbedrijf A. Nobel & Zn is deze week voor het eerst in Europa een binnenvaartschip afgevuld met liquified natural gas (lng).

Permanente bunkerplaats

Deze handeling maakt deel uit van het vergunningtraject om op deze locatie een permanente bunkerplaats voor (bio)-lng in te richten. Het is een project van Nobel en Holland Innovation Team met ondersteuning van de provincie Zuid-Holland.

Praktijkervaring

De gemeente Zwijndrecht heeft voor de voorlopig eenmalige bunkering toestemming verleend, zodat alle betrokkenen praktijkervaring kunnen opdoen.

Minder luchtvervuiling

Lng veroorzaakt veel minder luchtvervuiling dan de gangbare brandstoffen gasolie en diesel. Bio-lng is vloeibaar biomethaan, dat wordt gemaakt uit organische afvalstoffen. Het is meest duurzame biobrandstof. Goede kwaliteit (fossiele) lng en bio-lng kunnen worden afgewisseld en gemengd gebruikt in aangepaste binnenvaartschepen.

Bunkerpunt

A.Nobel &Zn. Bunkerservice en Holland Innovation Team zijn nu een jaar bezig om het bunkerpunt te realiseren. Er is vooronderzoek gedaan in samenwerking met ingenieursbureaus en toeleveranciers. Ondersteuning werd geleverd vanuit het project Stroomversneller van de provincie Zuid-Holland. De vergunningaanvraag is in behandeling.

Vrachtverkeer en de binnenvaart

Holland Innovation Team (HIT) wil een bio-lng keten realiseren voor het vrachtverkeer en de binnenvaart. HIT biedt lng en bio-lng aan op de Nederlandse markt, en ontwikkelt met steun van de provincie Zuid-Holland en de Kennisalliantie een kleine (bio)-lng tanker die onder meer kan worden gebruikt om de bunkerterminal in Zwijndrecht te bevoorraden.