Logimat in teken van logistiek 4.0

Intelligentie, efficiency en innovatie in magazijnen

Met welke innovatieve middelen kunnen ondernemingen met een magazijn toekomstbestendig worden? Een deel van het antwoord op die vraag is te vinden in Stuttgart, waar fabrikanten op de beurs LogiMat hun nieuwste vindingen uit de doeken doen. Met een recordaantal bezoekers overtreft de LogiMat 2019 deze maand naar verwachting alle records. Vanuit de hele wereld komen exposanten en geïnteresseerden naar Stuttgart om het nieuwste van het nieuwste te bewonderen op het gebied van logistiek.

First-hand intralogistics

Uiteraard is er genoeg hardware te vinden in de vorm van robots en heftrucks, maar de organisatie legt het accent dit jaar nog meer op intelligentie en innovatie. Zo heeft de beurs het motto ‘First-hand intralogistics: intelligent - efficiënt - innovative’ meegekregen, een verwijzing naar de keus voor een bredere blik dan alleen machines. Exposanten springen daar dan ook graag op in en gebruiken de beursvloer als podium voor hun innovaties. De integratie van moderne technologie en middelen om toekomstbestendig te worden, daar draait het om. Denk daarbij aan het gebruik van internet of things en logistiek 4.0. Die laatstgenoemde term staat voor de ontwikkeling van de modernste logistieke activiteiten, zoals connectiviteit, digitalisering en werken in de cloud.

    Video

    Nick Beckers over logistieke innovaties waarmee mkb’ers direct voordeel behalen

    Om deze video te kunnen bekijken moet je onze cookies accepteren. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

    Digitale toekomst

    Een groot deel van de exposanten laat zien wat ze zoal in huis heeft voor deze digitale toekomst. Zo zijn er interessante startups aanwezig in Stuttgart. FPrimeZero lanceert bijvoorbeeld zijn softwarepakket Supplybrain, waarmee regeltechnieken van systemen in magazijnen en kunstmatige  intelligentie worden gebundeld om zo de goederenstroom nog efficiënter te maken. De software analyseert real time goederenstromen en zorgt voor een slimmere en efficiëntere afhandeling met behulp van kunstmatige intelligentie. Het bedrijf heeft daarmee naar eigen zeggen een wereldprimeur. Veel aandacht is er ook voor warehousemanagementsystemen (wms). Softwareleverancier PSI Logistics kondigde al een vernieuwde versie van zijn softwarepakketten PSIwms aan. De nieuwe versie maakt onder meer het slimmer gebruik van de laaddocks mogelijk en is makkelijker te koppelen aan andere digitale systemen. Andere leveranciers van wms-software willen voorafgaand aan de beurt nog niet te veel prijsgeven, al is de trend wel dat het nog beter integreren met andere magazijnsystemen bovenaan de prioriteitenlijst staat.

    Ontwikkelingen in hardware

    De digitalisering zet niet alleen door aan de softwarekant, ook aan de hardwarekant maken fabrikanten stappen. Zo komt de Nederlandse ontwikkelaar van transportsystemen Vanderlande met een nieuwe versie van zijn Adapto-shuttlesysteem. Dat is een 3D geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem met ingebouwde sorteermogelijkheid. Het bedrijf uit Veghel zegt dat daarmee de ruimte in magazijnen nog efficiënter kan worden benut. Een ander voorbeeld van de verdere integratie van software in hardware is te vinden bij SSI Schäfer. Op de beurs lanceert het bedrijf de SSI Flexi, een shuttle die geschikt is voor zogenoemde koude opslag. Daarnaast is er ook een driverless transportsysteem in werking te zien dat geschikt is voor belasting tot honderd kilogram. En al deze bewegingen zijn te volgen dankzij de Wamas web-app, waardoor de actuele stand van zaken en bewegingen in het magazijn op afstand kunnen worden gevolgd.

      2

      Slimmere heftruck

      Heftrucks mogen niet ontbreken op de LogiMat en diverse fabrikanten pakken dan ook flink uit met hun nieuwste technieken. Still showt de vernieuwde RX 20, die geschikt is gemaakt voor de allernieuwste technologieën. Zo kan er na een halfuurtje batterijladen weer uren worden gewerkt dankzij verbeterde technologie op het gebied van lithium-ion. Daarnaast is ook de aandrijfmodule veranderd. Deze is nu voorzien van een actieve koeling. Dat zorgt volgens de fabrikant voor  betrouwbaardere prestaties van de heftruck, ook op hellingen.

      • Toyota Material Handling komt met de Toyota BT Reflexreachtruck. Bijzonder aan deze nieuwe machine is dat de cabine kantelbaar is. Bij Hyster ligt de focus op autonome vorkheftrucks en verder presenteert het bedrijf een reachtruck met kantelmast. Deze is, volgens de omschrijving, bij uitstek geschikt voor smalle ruimten.
      • Linde Material Handling presenteert op LogiMat de zogenoemde zone intelligence. Deze nieuwe module van het connected fleetmaganementsystem kan volgens de fabrikant gevaren in magazijn- en productiegebieden herkennen en elimineren door bijvoorbeeld in te grijpen op de snelheid van heftrucks.
      • Still komt met de RX 20, die in een half uur kan worden opgeladen tot een niveau waarmee weer enkele uren kan worden gewerkt. De LogiMat verbreekt dit jaar records wat betreft aantallen bezoekers en exposanten.
      Marcel
      Contact

      Vragen over magazijnen?

      Marcel en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder