Logistiek en veiligheid onder één dak bij Elements Logistics

“Wij zijn een soort applicatie voor logistiek”

De producten die Elements Logistics onder zijn hoede heeft, van distributeurs en merkeigenaren in de wereld van horloges en sieraden, liggen in magazijnen achter zware kluisdeuren. Voor evofenedex magazine gaat een kluisdeur open. Op een kier.

Drie collega’s bij een Amsterdamse distributeur van horloges en sieraden kregen de kans het magazijn als een zelfstandige onderneming voort te zetten. Een avontuurlijke sprong die misschien wel meer beheerders van magazijnen zouden  willen maken.

Kluisdeuren

Elements Logistics valt niet bepaald op; het is gevestigd in een grijs verzamelgebouw zoals er zoveel zijn in Nederland. De bedrijfsnaam staat ook niet in koeienletters op de gevel. Logisch, want het bedrijf is letterlijk en figuurlijk een kluis waarin de distributeurs en eigenaren van merken horloges en sieraden hun voorraad in beheer geven. “Het is een beetje dubbel, we willen low profile blijven, maar we willen ook wel vertellen wat we doen”, zegt de kersverse ondernemer Peter Henriët bij binnenkomst. Eenmaal de beveiligde receptie voorbij, valt op dat het bedrijf groter is dan gedacht. Een aantal bedrijfsunits is achter de gevel met elkaar verbonden, met in een lange gang kluisdeuren die toegang geven tot ruimten met stellingkasten met voorraden van opdrachtgevers.

Het bedrijf bestaat sinds begin dit jaar en is een afsplitsing van de Amsterdamse distributeur van sieradenmerken IBB, nu Venson Gold. “Dat bedrijf wilde zich meer richten op de marketing van merken en wilde niet de zorgen van een eigen magazijn. Ik zat in het managementteam en had al een keer voorgesteld de logistiek te verzelfstandigen. Vorig jaar zijn we dat plan serieus gaan uitwerken. Het resultaat is dat ik met mijn IBB-collega’s Jorg de Leeuw en Carolien Kok aan dit toch wel grote avontuur ben begonnen.”

Driemanschap

Het resultaat moest voor alle betrokkenen goed voelen, merkt hij op. “Nadat we in grote lijnen een akkoord hadden bereikt over de afsplitsing, hebben beide partijen accountants en overnamespecialisten in de arm genomen. We moesten overeenstemming krijgen over de overname van personeel, inventariswaardering en bijkomende kosten. In die periode hebben we ook advies gekregen van juristen van evofenedex. Zij hebben ons goed geadviseerd bij het opstellen van contracten voor uitvoering van logistieke dienstverlening.”

De nieuwe ondernemers hebben de eerste zes maanden gebruikt voor het organiseren van hun bedrijf. Henriët: “Het was letterlijk een afsplitsing en we moesten dus muren bouwen en alle werkprocessen veranderen. Pas halverwege dit jaar kwam er meer rust en konden we als driemanschap meer in onze eigen rollen stappen: Jorg de Leeuw is verantwoordelijk voor IT en finance, Carolien Kok draagt de verantwoordelijkheid voor de interne operatie en de contacten met opdrachtgevers en ik zorg voor de commerciële kant van het bedrijf en ben vooral bezig met de acquisitie en nieuwe business.”

Ketenpartner

Het bedrijf richt zich in eerste instantie op de distributeurs van opkomende handelsmerken in de juweliersbranche. “Voor alle potentiële klanten geldt hetzelfde: waarom zou je nog willen investeren in een eigen magazijn met de daarvoor benodigde zware beveiliging en IT-systemen? Voor het zicht op de voorraad hoef je het niet meer zelf in huis te hebben, want door de IT kun je precies zien wat hier binnenkomt en weggaat.” Elements Logistics kan zich volgens Henriët opstellen als een partner in de keten. “Iedereen in ons team heeft een jarenlange ervaring in de branche. Ik denk dat we onszelf daarmee kunnen onderscheiden van andere logistieke aanbieders.”

Variabel

“Onze propositie spreekt vooral ondernemers met jonge merken aan”, vervolgt hij. “Hun focus ligt vaak volledig op sales en de ontwikkeling van hun merk, en niet op het bouwen van een volledige back office. Wij zijn voor hen een soort applicatie voor logistiek, waardoor ze zelf niet voor hoge opzet- en onderhoudskosten van een magazijn komen te staan. Door hun logistiek aan ons uit te besteden, maken zij de kosten variabel en gelinkt aan de omzet. Ze vragen ook heel snel ‘wat kost het?’ Die vraag beantwoorden we onmiddellijk, met duidelijkheid over onze aannames. Jonge ondernemers zoeken expertise, flexibiliteit, snelheid en een eerlijke prijs. Dat bieden we hen.”

Proefabonnement

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine. evofenedex magazine is ons ledenblad, met toegankelijke informatie over de wereld van transport en logistiek. evofenedex magazine zet op een rij wat nieuwe overheidsregels betekenen voor je dagelijkse bedrijfspraktijk, hoe je moet omgaan met juridische kwesties en het biedt praktische handvatten als het gaat om magazijnhulpmiddelen, personeelsbeleid, automatisering en wagenpark. Vraag nu kosteloos het proefabonnement aan.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder