Logistiek Manager van het Jaar-finalisten kijken vooruit

De logistiek over tien jaar

28-03-2018  De logistiek verandert continue. Dat brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee. De drie finalisten van de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar 2018 geven hun visie op de logistiek over tien jaar.

Leren van het verleden

Joris Keizers is Group Operations Manager bij Veco B.V. Hij heeft een ambitieuze, maar ook realistische kijk op de aankomende veranderingen in de logistiek. Hij geeft aan dat het verleidelijk is om te zeggen dat de logistiek tegen die tijd totaal veranderd is door nieuwe technieken, zoals bijvoorbeeld een zelfrijdende vloot auto's die wordt geladen en gelost door robots. Maar in de realiteit moeten er dan nog veel stappen genomen worden.

“Ik denk dat als we er in slagen de grote brij aan data die we verzamelen daadwerkelijk om te vormen tot zinnige informatie, we als supply chain-professionals ook kunnen bijdragen aan het verhogen van het verdienend vermogen van een bedrijf. Door te leren van het verleden, zijn we beter in staat de orders door de supply chain te sturen.”

Interne verschuivingen

Hugo van Goor is DC Manager NL/DE Cluster bij Schneider Electric. Hij verwacht dat technologieën de komende tien jaar een belangrijke rol gaan spelen in de logistiek. Door veranderingen in functieomschrijving en het continue leren binnen een organisatie zal er meer efficiëntie ontstaan binnen een organisatie.

“Denk bijvoorbeeld aan robotisering, Artificial Intelligence en autonome voertuigen en wellicht nieuwe infrastructuur. Dit is zeker nodig om ervoor te zorgen dat we genoeg capaciteit hebben binnen de distributiecentra om te voldoen aan de klantwens. Door de nieuwe technologieën gaat er geen werkgelegenheid verloren, maar vinden er interne verschuivingen plaats. Werknemers zullen namelijk andere competenties gaan ontwikkelen. Continue blijven leren en ontwikkelen binnen een organisatie is dan ook essentieel.”

Proactief en flexibel

HelloFresh bestaat nog maar zes jaar en Olaf Vreeburg, Head of Operations bij HelloFresh, voorziet dat er in tien jaar dan ook veel kan veranderen. Hij ziet logistiek als het unique selling point (USP) van HelloFresh. Olaf geeft aan dat het bij logistiek steeds meer zal gaan om het toevoegen van onderscheidende waarde, flexibiliteit en proactief reageren op de klantwens.

“Het moet de klant zijn die bepaalt wanneer het product geleverd wordt en niet andersom. Als bedrijf moet je dus snel reageren. Daarnaast worden duurzaam ondernemen en een ‘schonere’ stad steeds belangrijker. Bedrijven moeten hier hun verantwoordelijkheid nemen. Als maaltijdboxleverancier heb je te maken met een verhoogde complexiteit als het gaat om energievoorziening, omdat we met actieve koelingen werken. Nieuwe oplossingen waarmee we al werken of nog aan werken zijn elektrisch vervoer, koelsystemen die aangedreven worden door zonne-energie en pilots met fietsbezorging.”

Verkiezing

Ben je benieuwd wie de winnaar van de Logistiek Manager van het Jaar-verkiezing wordt? Kom dan 11 april naar het kennis- en netwerkevenement in de Jaarbeurs Utrecht. Aanmelden is nog mogelijk. 

Lees ook de uitdagingen van de van LMvhJ-finalisten.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder