21-01-2016  Tijdens de gisteren en vandaag gehouden Webshopvakdagen in Utrecht draaide het om slimme betaalsystemen, verleiden van kopers, uitbreiding naar het buitenland en slim omgaan met voorraden en 'channels'.

Direct shipping

Winkelketens die overtroefd raken door webshops en e-commerce die een steeds groter aandeel van de consumenten en zzp-bestedingen krijgt. Inmiddels zijn er meer dan zestigduizend webshops en wordt bijna 20 procent procent van alle bestedingen in webshops gedaan.

Webshop als paraplu

Cijfers over de markt van zeggen niet alles. Een onbekend deel van de verkopen komt tot stand door ‘dropshipping’ of ‘direct shipping’, waarbij het  product rechtstreeks van de fabriek of importeur naar de klant gaat zonder dat door de verkopende webshop is ingekocht of op voorraad is gehouden. De webshop is in die functie de regisseur en handelt het betalingsverkeer af. Bol.com presenteerde zich tijdens de Vakdagen als een portaal voor bedrijven die onder haar paraplu willen verkopen.

Logistiek

Logistiek, het beheer van voorraden, transport van leverancier naar het magazijn en het bezorgen bij klanten, was ook dit jaar weer onderdeel van de beurs. Met een duidelijke focus op uitbreiding naar in België en Duitsland en voor het voorraadbeheer het verbeteren van ‘omnichannel’, het voorkomen van nee-verkopen in on- en offline winkels.

Magazijninrichting

Op het gebied van middelen voor magazijninrichting waren Curtec en SSI Schäfer op de beurs aanwezig als aanbieders van schaalbare opslag- en orderverzamelsystemen, Lalesse en Egemin beide met het gerobotiseerde opslagsysteem Autostore en Sovella met inpaktafels. Esap Systems blijkt zich te ontwikkelen van een rollenbanenleverancier naar magazijninrichter en kon voor het eerst de Modula demonstreren, een plateauliftkast met een werkstation buiten de contouren van de kast.

Beacon

Een techniek die veelbesproken werd op de vakdagen, is de beacon, een klein apparaatje in de winkel dat een signaal uitzendt en mensenmassa’s detecteert. Een winkel kan met een beacon een aanbieding naar de telefoon van een klant sturen als die klant in de buurt is.  Nog een stap verder is dat met die techniek een relatie is te leggen tussen winkel en webshop als de klant in de winkel is gesignaleerd en later in de webshop koopt.