Longread | Kennis naar mkb door Talent Innovatie Pool

Uitdagingen voor jonge talenten

23-04-2019  In een groot bedrijf is het voor werknemers met ambitie makkelijk om een collega te vinden met veel kennis, die hen kan helpen om een stap vooruit te zetten. In een kleiner bedrijf is dat lang niet altijd het geval, maar door de Talent Innovatie Pool, ondersteund door hogescholen, is die mogelijkheid er nu wel.

Bij grote bedrijven zijn soms hele teams alleen maar bezig met digitaliseren en de uitdagingen die daarbij horen, zoals het opleiden van personeel of het vervangen of verbeteren van machines. Het is een ideale omgeving voor jonge vakmensen om gestimuleerd te worden en alles uit zichzelf te halen, maar daardoor dreigt er wel een verdere verwijdering tussen de grote en de mkb-bedrijven, zo werd onlangs geconstateerd in een bijeenkomst van de Raad voor Logistieke Kennis van evofenedex. Toch is het voor grotere bedrijven en instellingen noodzakelijk dat ook de kleinere bedrijven meegaan in de digitaliseringsslag, al was het maar om ketens transparanter te maken door data te delen. Mkb’ers willen ook wel, maar het ontbreekt hen vaak aan tijd en durf om echt stappen te zetten, blijkt uit onderzoek. Daarnaast is het voor deze werkgevers een stuk lastiger om een uitdagende omgeving te creëren. Young professionals raken dan al snel verveeld en kiezen voor een baan bij een grotere onderneming of instelling. Stephan de Jong, mkb’er en eigenaar van De Jong Diepvries, kent die praktijk. Hij wil wel digitaliseren, maar loopt daarbij tegen een aantal beperkingen aan. “Ik had een goede, enthousiaste stagiair en die haalde prachtige dingen naar boven uit onze data. Maar nog voor het einde van zijn stage werd hij weggekaapt door een ministerie. Daar heeft een stagiair mogelijkheden die ik niet kan bieden. Gelukkig heb ik hem nog wel voor een dag in de week kunnen vasthouden.”

Drie mkb-ondernemers waren te gast bij de Raad voor Logistieke Kennis van evofenedex. Zij zeiden wel te willen digitaliseren, maar daar niet altijd aan toe te komen.
Drie mkb-ondernemers waren te gast bij de Raad voor Logistieke Kennis van evofenedex. Zij zeiden wel te willen digitaliseren, maar daar niet altijd aan toe te komen.

 

Drukte

Om ervoor te zorgen dat dit soort jonge, talentvolle medewerkers wel bij kleinere bedrijven blijven, zijn er vanuit de zogeheten KennisDC’s Logistiek in Gelderland en Zuid-Holland Talent Innovatie Pools (TIP) opgericht. De eerste resultaten in Gelderland zijn veelbelovend. Danielle Stolk, docent Logistics management aan de Hogeschool Rotterdam en verbonden aan de Raad van Logistieke Kennis, is bezig met het opzetten van een TIP in Zuid-Holland. Vanaf september moeten de eerste acht deelnemers instromen. “De eigenaar van een mkb-bedrijf is vaak salesman, personeelsfunctionaris en boekhouder ineen en hij heeft vooral uitvoerend personeel, zoals chauffeurs. Daartussen zit vaak een gat en dan wordt er al snel gedacht aan een hbo’er”, legt Stolk uit. “Die wordt dan aangenomen als logistiek planner of manager. Zo iemand komt met veel ambities binnen, maar wordt al snel meegezogen in de drukte van alledag. En na een jaar zie je dat die ambities min of meer zijn verdwenen. Nadenken over volgend jaar en verder is er niet bij. Zo’n hbo’er mist ook een sparringpartner op de werkvloer om ideeën te ontwikkelen, iets wat bij grotere bedrijven wel zo is. Hij of zij vertrekt dan naar een groter bedrijf en de mkb’er kan weer opnieuw beginnen.”

Juist bij het mkb liggen volgens Stolk ook mooie uitdagingen voor jonge talenten met betrekking tot automatisering en digitalisering. “Studenten hebben in het tweede jaar projecten waarbij ze het idee hebben dat een geschetste situatie niet volgens de werkelijkheid is; denk aan handmatig tellen of het kwijtraken van een pallet. Studenten hebben als ze beginnen geen realistisch beeld van bedrijven, omdat ze alleen de beelden kennen van het nieuwste warehouse van Wehkamp bijvoorbeeld. Tijdens hun stage komen ze erachter dat het anders is en dat er wel degelijk handmatig wordt geteld en dat er weleens een pallet zoekraakt. Studenten voelen zich dan waardevol, want ze zien dat ze alles wat ze op school hebben geleerd daar kunnen toepassen.”

Mailbox

Na hun studie hebben ze dat gevoel nog steeds, maar door dagelijkse drukte verdwijnt die ambitie langzaam. Zelf heeft Stolk met eigen ogen gezien hoe een goede, ambitieuze student in een jaar tijd veranderde in een doorsnee medewerker. “Daar kwam ik achter toen mijn student Ilse ging stagelopen bij deze oud-student, Bart. Ik vroeg hem waar al zijn passie en vuur waren gebleven. Hij zei toen tegen mij dat al zijn energie ging zitten in de waan van de dag en het legen van zijn mailbox om alles georganiseerd te krijgen. Hij was dan ook blij met de komst van Ilse, die onderzoek kon gaan doen.”

Met het verhaal van Bart in het achterhoofd begon Stolk te werken aan de TIP. “Want wat zou er gebeuren als we eens per week of twee weken acht van die Barten bij elkaar zetten met hun stagiair en ze laten sparren over ontwikkelingen op gebieden zoals digitalisering of personeelsbeleid? Dan wordt het voor de jonge talenten een stuk uitdagender en kunnen zij het direct, samen met de stagiair, toepassen in het bedrijf. Daar heeft het mkb profijt van en dan is de kans dat de medewerker vertrekt een stuk kleiner. Want het gaat niet altijd om salaris, het gaat vooral ook om de waarde die je kunt hebben voor een onderneming.” De Hogeschool Rotterdam faciliteert de pilot. “We doen het ook bewust op neutraal terrein, de RDM-campus. Dan zijn de deelnemers even van de werkplek af en kunnen ze met een frisse blik kijken naar het bedrijf”, aldus Stolk. “Wij verzorgen de sessies vanuit ons netwerk, maar ook het KennisDC Zuid-Holland heeft een rol.”

Volgens Stolk gaat het niet uitsluitend om studenten logistiek management, maar kunnen ook commerciële economie- of human resource management (hrm)-studenten geschikt zijn. “Vooral in het mkb kijken bedrijven naar de opleiding logistiek management, maar misschien is het wel veel interessanter om een student van een andere opleiding in huis te hebben, omdat die vanuit een andere invalshoek naar de probleemstelling kijkt. Een hrm-student kijkt bijvoorbeeld welke impact blockchain op de manier van werken heeft.”

Danielle Stolk: “Het gaat niet altijd om salaris, maar meer om de waarde die je kunt hebben voor een onderneming.”
Danielle Stolk: “Het gaat niet altijd om salaris, maar meer om de waarde die je kunt hebben voor een onderneming.”

 

Nerds

Niet alleen willen startende werknemers zelf steeds meer uitdaging vinden in hun vak, ook logistiek managers die al wat langer van school zijn moeten zich blijven ontwikkelen. De functie van een logistiek manager wordt namelijk steeds breder en ingewikkelder. “Digitalisering was vroeger iets voor ICT-nerds ergens in een hoekje”, constateert Erik van Dort, supply chain director bij Capgemini en lid van de Raad van Logistieke Kennis. “Nu kun je het je in geen enkele functie meer veroorloven om niet te digitaliseren. Het is essentieel geworden, ook bij het mkb.”

Theodoor Torn, dataonderzoeker bij Ortec, helpt bedrijven om data te gebruiken om processen te optimaliseren. Hij sluit zich bij de vorige sprekers aan. “Ik snap dat het een enorme uitdaging is”, zegt hij bij het zien van twee afbeeldingen tijdens een presentatie in de Raad voor Logistieke Kennis half februari. Op het eerste plaatje is een lawine te zien, op het tweede een diep zwembad. “Dat is hoe het voelt voor mkb’ers. Digitalisering als lawine, het komt op je af en je weet nog niet wat je moet doen. En digitalisering lijkt ook op in het water springen zonder dat je kunt zwemmen.”

Het gevoel dat je als onderneming meteen het roer moet omgooien is volgens Torn niet nodig. “Grote projecten starten, in één klap een heleboel data verzamelen en dan eens kijken waarvoor ze kunnen dienen, is onnodig. Dan is het alsof je de kamer van een kind gaat opruimen.” Hij pleit ervoor, op basis van zijn eigen ervaringen, om te starten met kleine projecten.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex logisticx.


Collegereeks Supply Chain Management

De collegereeks Supply Chain Management omvat de belangrijkste ontwikkelingen voor de professional in de supply chain die graag op de hoogte blijft van de nieuwste trends en de betekenis daarvan voor het werkveld. Het programma biedt inzichten vanuit de wetenschap, gecombineerd met de relevante ervaringen uit de praktijk van een gastspreker.

Onze opleidingsadviseur Justin
Contact

Hulp nodig bij het kiezen van een opleiding?

Justin en de andere opleidingsadviseurs helpen je graag verder