Lzv in nationale wetgeving19-05-2011 Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil de lzv’s in de nationale wetgeving opnemen. Hiermee komt een eind aan een lange periode van officiële proeven en wordt het gebruik van de lzv, ook wel ecocombi genoemd, echt in de wet verankerd. Met dit besluit wordt het innovatieve, succesvolle concept volledig op waarde geschat, vinden EVO en TLN.  

Momenteel rijden er meer dan 600 combinaties in Nederland rond. EVO en TLN verwachten dat door het besluit van de minister het aantal volgend jaar zal oplopen tot 1000 omdat het gebruikers vertrouwen geeft erin te investeren. 

Bovendien geeft de overheid hiermee een belangrijk signaal af aan andere landen om ook proeven op te zetten met lzv’s, of om de lopende proeven te laten uitmonden in nationale wetgeving.

Onderzoeken hebben aangetoond dat de inzet van lzv’s bedrijven grote economische voordelen oplevert. Tijdens de proeven is al een besparing van ongeveer 20 miljoen kilometer per jaar geconstateerd. Dit komt neer op een CO2-besparing van 16 miljoen kg per jaar. Daarnaast laten vele rapporten zien dat lzv’s niet verkeersonveiliger zijn. 

De Europese Commissie beschrijft in het Witboek Transport ook het doel om te werken aan efficiënter en schoner transport. EVO en TLN pleiten dan ook al jaren voor het toestaan van grensoverschrijdend vervoer met lzv’s. 

De organisaties doen daarom nogmaals een beroep op de minister om zich in Europa hard te blijven maken voor het grensoverschrijdend vervoer met lzv’s.