10-04-2017  evofenedex pleit voor goedkopere elektrische bestelauto’s. Ook wil evofenedex snel een ontheffing voor het C-rijbewijs zodat ondernemers met een B-rijbewijs die bestelauto’s ook mogen besturen.

Aantrekkelijk

Ruim de helft van de bijna één miljoen bestelauto’s die in Nederland rijden, is van installateurs, schilders, bakkers, hoveniers en andere ondernemers in het midden- en klein bedrijf. Deze ondernemers rijden jaarlijks minder dan 18.000 kilometer, maar hebben de bestelauto nodig als 'rijdend magazijn' of 'rijdende gereedschapskist' . Omdat zij zo weinig kilometers maken, moet de prijs van elektrische bestelauto’s omlaag om een dergelijke bedrijfsinvestering aantrekkelijk te maken.

Ontheffing

Omdat de grootste elektrische bestelauto’s door het batterijpakket tot 750 kg zwaarder zijn dan de vergelijkbare diesel-versie, kunnen ze niet met een B-rijbewijs worden bestuurd. Daarom wil evofenedex snel een ontheffing voor het C-rijbewijs zodat ondernemers met een B-rijbewijs deze bestelauto’s ook mogen besturen. Tot slot wil evofenedex lokale privileges voor elektrische bestelauto's, zoals korting op parkeervergunningen en extra parkeerplaatsen. 

Onderzoek

Vandaag stelde bureau CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu dat bestelauto’s verantwoordelijk zijn voor veertig procent van de fijnstofuitstoot van het wegverkeer. ‘Ze zijn gemiddeld vier keer vervuilender dan personenauto’s’, aldus het onderzoek.