10-07-2014  Maersk Lines en Mediterranean Shipping Company (MSC) hebben vandaag een vessel sharing agreement bekend gemaakt. Door het delen van de scheepscapaciteit willen beide containerreders hun netwerken vergroten en scheepsruimte efficiënter gebruiken.

Oost-west

Volgens het bericht van Maersk Line geldt de overeenkomst voor tien jaar en gaat het om 185 schepen op de oost-west routes tussen Azië- en Europa, op de Atlantische Oceaan en in de ‘Pacific’ tussen Amerika en de Azië.

Nieuwe poging

EVO is niet verbaasd over de voorgenomen samenwerking tussen de reders. Het is een poging van de twee grootste containerlijnvaartrederijen ter wereld om het gevecht tegen lage vrachtprijzen en overcapaciteit op de oostwestverbindingen aan te gaan.

Vrije keuze

Verladers, de klanten van de rederijen, willen vrij zijn om zelf te kiezen met welke rederij ze zaken doen. Volgens EVO wordt deze vrije keuze bemoeilijkt door allianties als die van Maersk en MSC.