23-05-2012  De voorraadwaarde ten opzichte van de gerealiseerde omzet is veel te hoog en medewerkers lopen/rijden niet de kortste en meest efficiënte route in het magazijn. Dit zijn twee van de conclusies van een onderzoek dat EVO heeft uitgevoerd onder mkb-leden.

De top-5 van aandachtspunten die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen zijn:

1. Voorraadbeheer: de juiste artikelen en aantallen zijn niet altijd op voorraad of de voorraadwaarde ten opzichte van de gerealiseerde omzet is veel te hoog.
2. Routering: medewerkers lopen/rijden niet de kortste en meest efficiënte route in het magazijn. Zo rijdt de gemiddelde truck maar ongeveer 60 procent van de tijd met een last/product op zijn vorken.
3. Flexibiliteit van medewerkers: medewerkers  zijn niet flexibel in te zetten op tijden dat er veel/weinig werkaanbod is. Veel bedrijven krijgen 60 tot 80 procent van de orders binnen in 2 à 3 uur voor sluitingstijd en stemmen het aantal medewerkers af op deze piek. De medewerkers werken echter op vaste werktijden.
4. Batchen: er is nauwelijks sprake van ordersamenvoeging, ook niet als er veel orders zijn met een gering aantal orderregels/unieke artikelen.
5. Locatie in het magazijn: artikelen liggen niet op de juiste locatie in het magazijn. Er wordt weinig tot geen onderscheid gemaakt tussen snellopende en langzaamlopende artikelen. Nadat een magazijn eenmaal is ingericht, blijven de artikelen op de locatie die ooit is toegewezen. Ook als de marktvraag is veranderd.

Kortom, magazijnmanagers kunnen nog een behoorlijke slag maken om een positieve bijdrage te leveren aan het bedrijfsresultaat door kosten te reduceren. EVO heeft hiervoor een magazijndossier samengesteld met onder meer 10 praktische verbetertips.