Magazijnstellingen: ongeluk zit in een klein hoekje

Een plank weghalen maakt al verschil

31-01-2019  Gelukkig hebben grote voorvallen zich de afgelopen jaren in Nederland niet voorgedaan, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Want er wordt soms gerommeld met stellingen en dat komt de stabiliteit van de stellingen en de veiligheid in het magazijn niet ten goede, zegt Jan Hommes, directeur van BMWT.

Op internet circuleerde eind vorig jaar een heftig filmpje, waarin te zien is dat een aanrijding in een magazijn ervoor zorgt dat complete stellages omvallen als dominostenen. Het is de nachtmerrie van elke werkgever en iedereen die dagelijks in een magazijn werkt. “Gelukkig kan ik me niet herinneren dat we iets dergelijks in Nederland hebben gehad”, vertelt Jan Hommes, directeur van BMWT, de belangenbehartiger van leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel.

“De gebeurtenissen in het bewuste filmpje, waar door het raken van een staander een heel magazijn instort, zijn uitzonderlijk. Als je het filmpje ziet, denk je natuurlijk eerst aan die mensen die er liepen. Hebben zij het allemaal overleefd? Als je nog een keer kijkt, let je op de stellingen zelf. Want het kan niet anders dan dat er al iets mis was met bijvoorbeeld de constructie of de belasting van de stellingen in dit magazijn.”

Filmpje waarin stellingen instortten.

Draagvermogen

Jaarlijks voert BMWT zo’n achtduizend keuringen op magazijnstellingen uit. “Dan komen we ook wel dingen tegen waarvan je denkt, dat kan toch niet”, schetst Hommes. “Een constructie heeft een bepaald draagvermogen, zeg 3500 kilo. Daar wordt dan iets neergezet van 4000 kilo, omdat er elders  even geen ruimte is. Dan is het verhaal ‘ach, het gaat toch prima. We hebben nog nooit problemen gehad’, maar de overbelasting zorgt er wel degelijk voor dat een constructie verzwakt. In het technisch dossier dat de leverancier meelevert staat precies hoe de stelling in elkaar zit en wat er mogelijk is. Daar moet je je als bedrijf wel aan houden.”

Door de huidige economische groei is het verleidelijk om snel even wat extra ruimte te creëren door stellingen aan te passen. “Dat wordt dan gedaan om bijvoorbeeld grotere pakketten kwijt te kunnen. Wij komen dat ook tegen bij keuringen. Het wegnemen van een plank of achterschot kan echter wel instabiliteit veroorzaken.” Bij overbelasting of aanpassingen zal een tikje van een heftruck niet meteen leiden tot een ramp zoals in het filmpje, maar een stelling kan wel een beschadiging oplopen.

Aanrijbeveiliging

Volgens Hommes is het verstandig om elke schade goed te bekijken. “Sommige bedrijven hebben de stellingen voorzien van aanrijbeveiliging. Daardoor wordt de stelling niet beschadigd bij een lichte aanrijding. Ook zijn heftrucks soms uitgerust met een blokkeringssysteem; zodra ze iets raken, slaat de motor af. De heftruck kan daarna alleen  nog door een manager worden gestart.”

Verder is het volgens Hommes noodzakelijk om niet alleen de stellingen goed te onderhouden en te gebruiken volgens de  instructies, maar er ook voor te zorgen dat de rest van het materieel in het magazijn op orde is. “Daarnaast is het opleiden en instrueren van medewerkers ontzettend belangrijk om een goede veiligheidscultuur te creëren. Medewerkers moeten elkaar kunnen aanspreken op onveilig gedrag. Even meeliften op een lepel van een heftruck om iets te pakken is gewoon levensgevaarlijk. Het lijkt handig om zo een half minuutje te winnen, maar als het misgaat, wie gaat er dan naar de nabestaanden om tekst en uitleg te geven? En als het iets beter afloopt en iemand is weken of maanden uitgeschakeld, lopen de kosten ook behoorlijk op.”

Instructies

Wie nu denkt dat het beter is om stellages vast te schroeven aan de muur en het plafond om een   ramp te voorkomen, kan volgens Hommes maar beter stoppen met nadenken. “Het magazijn is en blijft een risicovolle omgeving. Stellingen vastmaken aan de muur heeft gevolgen voor de constructie van het gebouw.” Ondernemers kunnen er beter voor zorgen dat het personeel de stelling op de juiste manier gebruikt, stelt hij. “En beperk de veiligheidsrisico’s. Ruim om te beginnen het magazijn op. Dat is de eerste winst. Zorg voor duidelijke instructies en bijvoorbeeld een verkeersplan. Bekijk ook samen met de heftruckleverancier of de heftruck goed past bij indeling van het magazijn. Misschien is het veiliger en handiger om een smallegangentruck aan te schaffen.”

Wie binnenkort zijn magazijnstellingen gaat aanpassen, krijgt van Hommes het advies om dat te doen in samenspraak met de leverancier. “Dan weet je zeker dat alles goed staat. Het is trouwens raadzaam om elk jaar de stellingen te laten keuren en regelmatig een optische check te doen. Dat is gebruikelijk als het om heftrucks gaat, dus waarom gebeurt dat niet met de stellingen? Want als het mis gaat, is het leed niet te overzien.”

Jan Hommes: “Het magazijn is en blijft een risicovolle omgeving.”
Jan Hommes: “Het magazijn is en blijft een risicovolle omgeving.”

 

Veiligheid verbeteren

We helpen ondernemers bij het controleren en het verbeteren van de veiligheid in het  magazijn, bijvoorbeeld via Magazijnveiligheid Check of met de whitepaper Veiligheid als onderdeel van de reeks magazijnoptimalisatie. In deze whitepaper geven we tips voor het meten van de opbrengsten op het gebied van veiligheid. Ook vertelt Anouk van Dijk, warehousemanager bij Bavaria, over de combinatie van veiligheid en efficiency in hun magazijn. Tot slot geven we tien voorbeelden waarbij veiligheid en efficiency hand in hand gaan.