02-09-2015 Europese hightech-bedrijven kiezen in toenemende mate voor ‘right-shoring’, een bedrijfsstrategie waarbij productie bij de afzetmarkt wordt geplaatst. Dat blijkt uit een vandaag door UPS gepresenteerd supply chain onderzoek.

Bij de afzetmarkt

Van de Europese technologiebedrijven kiest 56 procent voor plaatsing van delen van de bedrijfsvoering of productie in de buurt van de afzetmarkt. Wereldwijd is dat beleid bij 45% van de respondenten gangbaar. Zij passen deze strategie toe voor een betere klantenservice, lagere transportkosten en een flexibeler supply chain.

Near-shoring

Ook ‘near-shoring’, waarbij álle activiteiten dichter bij de afzetmarkt worden uitgevoerd, neemt in populariteit toe; 35% van de ondervraagden zegt dat van plan te zijn, in 2013 was dat nog 26%.

Nieuwe markten

Veel hightech-bedrijven hebben de opkomende markten betreden. 66% van de Europese ondervraagden geeft aan al actief te zijn in China, 41% in India en 31% in Brazilië. Volgens het onderzoek maken de bedrijven zich mondiaal gezien bij het betreden van nieuwe markten vooral zorgen over de regelgeving in die markt. Europese ondernemingen zijn vooral geïnteresseerd in het opzetten van de eerste productieactiviteiten.

De Nederlandstalige Executive Summary is hier te downloaden.