16-03-2016 Verdeeld in 'treintjes' van zes auto's hebben 54 auto's van BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo vandaag deelgenomen aan de eerste ontheffingsvrije test van semi-zelfrijdende auto’s op de openbare weg in Europa. Deze 'Nationale Platooning Test' volgt op een eerdere proef met dertien auto’s op de testbaan van de RDW in Lelystad.

Reactietijd

Alle auto's zouden in principe handsfree kunnen rijden, maar dat was tijdens deze test niet toegestaan. Het vraagt namelijk een paar seconden reactietijd voor de chauffeur om bij incidenten in te grijpen. Wel hebben de auto's zelfstandig hun snelheid en de afstand tot hun voorligger bepaald. Verder was in alle auto's onder meer het systeem om bij te sturen als de chauffeur onbedoeld van rijbaan zou gaan wisselen.

Aansprakelijkheid

Initiatiefnemer van deze test is verzekeringsmakelaar Aon en uitgever van de 'Whitepaper' over de aansprakelijkheid van autonoom rijdende autos'. Het bedrijf wil met deze grootschalige proef de voordelen en risico’s van zwaar geautomatiseerde auto’s in kaart wil brengen. Niet in het minst voor werkgevers. Veilige mobiliteit is een zorgplicht voor de werkgever, aldus automotive directeur Evert-Jeen van der Meer van het verzekeringsbedrijf. “Werkgevers en leaserijders kiezen vaak met hun portemonnee en zelden op basis van voertuigveiligheid."