Met deze tips ben je voorbereid op brexit

Als bedrijf kun je nu al een hoop ellende voorkomen door je goed voor te bereiden

24-10-2018  Het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is op 29 maart volgend jaar een feit. Ook als er een overgangstermijn komt waarin het VK feitelijk nog deel blijft uitmaken van de interne markt, is het nodig om nu al voorbereidingen te treffen. Met deze tips, gebaseerd op onze whitepaper ‘Brexit – veertig acties om vandaag mee te starten’, voorkom je dat straks je bedrijfsvoering in het honderd loopt.

1. Check de overslagpunten
Ik haal alles uit Amerika, dus ik heb geen last van de brexit. Dat is een logische gedachtegang, maar als de goederen vanuit Amerika eerst naar het VK gaan om vervolgens naar Europa te worden overgebracht, is er toch een probleem. Mocht er een harde brexit komen, dan zal de overslag van deze spullen in het VK veel vertraging oplopen en wordt het een hele klus om ze alsnog naar Nederland te halen. Overleg met de logistiek dienstverlener of er mogelijkheden zijn om de goederen niet via het VK naar Europa te halen. 

2. Zorg voor de juiste vergunningen
Al gedacht aan een Certificaat van Oorsprong of een EUR.1-certificaat? Of een ATA-carnet? Zomaar wat documenten die nu niet of nauwelijks gevraagd worden bij export naar het VK, maar vanaf maart volgend jaar wel nodig kunnen zijn. Een Certificaat van Oorsprong geeft aan in welk land een product is vervaardigd en een EUR.1 zorgt ervoor dat de klant minder of geen douanerechten hoeft te betalen. Beide documenten zijn te verkrijgen bij de Kamer van Koophandel. Een ATA-carnet is nodig om tijdelijk iets in of uit te voeren, zoals een machine. Ook daarvoor moet je bij de Kamer van Koophandel zijn. En handel je in producten met een dierlijke of plantaardige oorsprong? Vraag dan tijdig een certificaat aan via e-cert.nl en controleer bij de NVWA of dat voldoende is.

3. Breng de kosten in beeld
Om goederen te kunnen verschepen naar een land buiten de douane-unie van de EU is een goederencode (HS-code) nodig. Dat kan een bedrijf zelf doen, maar daarvoor kan ook een expediteur voor worden ingeschakeld. Om het afdragen van btw te vergemakkelijken bij het importeren van goederen kan er bij de Belastingdienst een artikel 23-vergunning worden aangevraagd. Wat betreft de afdracht van accijns, ook dat moet straks op een andere manier. Hoe precies is nog niet duidelijk.

4. Loop de contracten na
Gelukkig liggen de deals met bedrijven in het VK vaak vast in een contract, dus zorgen maken is niet nodig. Helaas, na 29 maart kan er bij een harde brexit weinig meer over zijn van de rechtspositie die je had. Zorg er dus voor dat je contracten brexitproof zijn. Loop er met een gespecialiseerde jurist doorheen om te kijken waar pijnpunten zitten. Kies bijvoorbeeld voor arbitrage en niet voor de Nederlandse overheidsrechter. Een uitspraak van de rechter is straks niet zomaar meer afdwingbaar in het VK. Mocht er alsnog een definitief en goedgekeurd akkoord komen, ook dan is het verstandig de contracten na te lopen. Nu alvast een inventarisatie maken kan straks een hoop werk en ellende voorkomen.

5. Vraag de ketenpartners wat zij doen
Heb je zelf eindelijk alles op orde, blijkt een toeleverancier nog helemaal niet brexitproof. Door tijdig te inventariseren en het gesprek aan te gaan voorkom je verrassingen. Wellicht zijn er mogelijkheden om tijdelijk een andere leverancier te kiezen of om alvast een voorraad aan te leggen, zodat het proces niet stil komt te liggen na 29 maart. Dat kan heel goed met partners samen. Maar wees er op tijd bij, want de verwachting is dat de vraag om opslag richting maart in de EU en het VK sterk zal stijgen.

Anneke
Contact

Vragen over de brexit?

Anneke helpt je graag verder