Mogelijke mobiliteitsplannen nieuwe kabinet zorgelijk

Het nieuwe kabinet wil de komende jaren 2 miljard extra investeren in infrastructuur.

29-09-2017 De Telegraaf heeft de hand weten te leggen op de nieuwe mobiliteitsplannen van het kabinet. Hierin staat dat Rutte III definitief de vrachttaks doorzet en de portemonnee trekt voor extra investeringen in infrastructuur, namelijk 2 miljard euro extra de komende jaren. evofenedex maakt zich zorgen, omdat de extra investeringen niet voldoende zijn. Bovendien zijn deze investeringen waarschijnlijk een sigaar uit eigen doos, met de beoogde invoering van de vrachttaks.

‘Extra’ geld voor infra

Het nieuwe kabinet wil de komende jaren 2 miljard extra investeren in infrastructuur. Dat het nieuwe kabinet extra wil investeren in infrastructuur is goed nieuws, maar uit onderzoek blijkt dat alleen al voor het onderhoud van ons infrastructurele netwerk 500 miljoen euro per jaar extra nodig is. Geld voor de aanpak van fileknelpunten met extra infrastructuur lijkt er dan ook niet komen.

Vrachttax

Na de berichtgeving vorige week over de kabinetsplannen ten aanzien van een vrachttaks heeft evofenedex de onderhandelaars opgeroepen de kilometerheffing, zowel voor vrachtverkeer als voor personenauto’s te overwegen. Rekeningrijden voor alleen het vrachtverkeer vermindert de files niet en draagt ook niet bij aan een schoner milieu. Een poll onder de leden van evofenedex wees uit dat 80% van de leden aangaf dat een vrachttaks niet zal leiden tot minder vrachtverkeer.

Balans

De beoogde vrachttaks zal mogelijk gepaard gaan met belastingenverlagingen voor ondernemers en niet leiden tot extra kastjes in de auto. De effecten van het nieuwe regeerakkoord op de totale bedrijfsvoering en financiën van het bedrijfsleven zijn dus nog niet in kaart. evofenedex zal zich na de presentatie van het regeerakkoord melden bij het kabinet. Wanneer het regeerakkoord definitief is, volgt evofenedex de nieuwe wetgeving en uitwerking van het regeerakkoord nauwlettend en stuurt waar mogelijk bij.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder