17-12-2015  Nederlandse bedrijven vrezen een afnemende concurrentie tussen rederijen door monopolievorming. Dit blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit onder handels- en productiebedrijven die zijn aangesloten bij EVO.

De Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzocht in opdracht van EVO hoe servicegericht rederijen zijn. De leden van EVO beoordeelden de rederijen waarmee zij de afgelopen twaalf maanden werkten.

Keuzevrijheid

EVO wil dat de keuzevrijheid van bedrijven voorop blijft staan. Individuele rederijen moeten zich daarom blijven onderscheiden op punten als betrouwbaarheid, communicatie, prijs en vaarroutes, stelt de verladersorganisatie.

Bedreigingen

Veel handelaren en producenten vrezen echter dat allianties hun keuzes beperken. Gevraagd naar de grootste bedreigingen noemde 28 procent van de bedrijven namelijk de allianties in de containerlijnvaart. Andere zorgen waren de financiële stabiliteit van rederijen en een gebrekkige klantenservice (beide 9 procent). EVO wil de uitkomsten van het onderzoek met rederijen bespreken om zo samen te koersen op meer betrouwbaarheid.

Beste rederij

Het onderzoek vormde ook de basis voor de EVO Container Liner Shipping Award, een jaarlijkse prijs voor de best presterende rederij. De leden van EVO bestempelden Hanjin Shipping vanmorgen tijdens het Havendebat Rotterdam van Nieuwsblad Transport als winnaar.

Betrouwbaarheid

De Zuid-Koreaanse rederij scoorde in het onderzoek van de Erasmus Universiteit het best op het criterium dat handels- en productiebedrijven het belangrijkst noemden: de betrouwbaarheid van de boekingen. Hanjin Shipping scoorde ook het hoogst op de onderdelen beschikbare laadruimte, de prijs en de kwaliteit van de materialen. Eerder werd de prijs gewonnen door het Japanse 'K' Line en het Zwitserse MSC.