24-11-2011  Lange vrachtauto’s (lzv’s of ecocombi’s) uit Nederland mogen geen bloemen en planten vervoeren naar de bloemenveiling in Herongen, vlak over de Duitse grens bij Venlo. Dat heeft de Duitse verkeersminister Voigtsberger van de deelstaat Nordrhein Westfalen bekendgemaakt.

Belastend

Onbegrijpelijk, volgens EVO en TLN. Het stukje transport in Duitsland is hemelsbreed slechts 900 meter. Door dit besluit moeten vervoerders het hele traject in Nederland en Duitsland met kleinere vrachtauto’s rijden, wat belastend is voor het milieu en het verkeer. ‘Juist deze ‘groene’ Duitse regering die veel belang hecht aan het milieu, mist hier een schot voor open doel’, aldus TLN en EVO.

Verboden

Negenhonderd meter over de Duitse grens nabij Venlo staat een nieuwe Nederlands-Duitse bloemenveiling die veelal door Nederlandse vervoerders van bloemen en planten wordt voorzien. In de deelstaat Nordrhein-Westfalen is de ecocombi echter verboden, waardoor Nederlandse vervoerders met deze voertuigen niet verder mogen dan de grens.

Extra lasten

Volgens EVO en TLN worden vervoerders hierdoor opgezadeld met extra lasten en wordt het verkeer in Nederland belast met meer vrachtverkeer op de weg. Volgens berekeningen van TLN en EVO kan de inzet van ecocombi’s op dit traject leiden tot een jaarlijkse vermindering van 300.000 kilogram CO2-uitstoot en tot ruim 100.000 liter brandstofbesparing. TLN en EVO vinden het besluit van deze regering daarom onbegrijpelijk.

Verkeersonveiligheid en concurrentie met spoor

Volgens Voigtsberger leidt inzet van ecocombi’s tot verkeersonveiligheid en concurrentie met het spoorvervoer. TLN en EVO verwerpen deze argumenten. De ecocombi’s rijden de 900 meter naar de bloemenveiling via een brede snelweg en een aparte afrit. Ook levert de ecocombi geen concurrentie met het spoorvervoer, omdat er helemaal geen directe spoorverbinding naar de bloemenveilig is.

Proef

Duitsland start binnenkort een proef met ecocombi’s. Een aantal deelstaten, waaronder Nordrhein-Westfalen, doet hieraan helaas niet mee. TLN en EVO spreken de hoop uit dat de resultaten van de proef zullen leiden tot een wijziging van het beleid waardoor ecocombi’s alsnog worden toegestaan.