Nieuwe bpm-regeling voor personenauto’s

Kijken naar registratiedatum kan bij aanschaf tot duizenden euro’s schelen.

29-08-2018  Nu per 1 september de nieuwe regeling belasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) van kracht wordt, loont het om goed rond te kijken of er een auto beschikbaar is die voor deze datum is geregistreerd. Dat kan bij de aanschaf tot wel duizenden euro’s schelen.

De nieuwe bpm-regeling zorgt er in veel gevallen voor dat de totaalprijs van een personenauto omhoog gaat. Dat komt omdat de nieuwe bpm wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de auto volgens een nieuwe meetmethode, de WLTP-methode. Een meting volgens deze methode geeft een realistischer beeld van de uitstoot.

Uitzondering

Voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen geldt tot 2020 dat zij volledig zijn vrijgesteld van de bpm. Voor hybride voertuigen geldt dat de hoogte van de bpm afhangt van de CO2 uitstoot. De basis voor de bpm bedraagt 356 euro, dit is voor alle voertuigen met een uitstoot boven de nul gram CO2. De extra bpm die bovenop dit basisbedrag komt is in het overzicht hieronder te zien:

BPM tarieven 2018

Voor dieselauto’s geldt dat er bovenop de bpm er ook nog een dieseltoeslag komt. Voor elke gram CO2 uitstoot boven de 63 gram wordt 87,38 euro belast.

Prijsverschil

De nieuwe meetmethode heeft gevolgen voor bijvoorbeeld de Volvo XC60 D5. Deze auto is met de nieuwe bpm-regeling 2000 euro duurder. Een Renault Clio gaat 3800 euro meer kosten en wie een BMW X5 3 liter diesel gaat aanschaffen moet maar liefst 15.000 euro meer neertellen.

Voor voertuigen die binnen de Europese Unie voor 1 september 2018 zijn geregistreerd geldt dat het oude bpm-tarief van toepassing is, dus ook bij geïmporteerde auto’s. Het loont dus de moeite om te kijken of er een auto beschikbaar is die al geregistreerd is.

 

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder