Nieuwe koeltrein naar Spanje bespaart 12.000 vrachtautoritten en 70 procent CO2

Initiatiefnemers Euro Pool System en Bakker Barendrecht/Albert Heijn starten met drie treinen per week

07-05-2019  Een nieuwe treinverbinding tussen Rotterdam en Valencia vervangt jaarlijks ruim 12.000 vrachtautoritten en zorgt voor minstens 70 procent minder CO2-uitstoot. De speciale koeltrein Coolrail, die drie keer per week gaat rijden, is volgens de initiatiefnemers Euro Pool System en Bakker Barendrecht/Albert Heijn daarnaast net zo snel, betrouwbaar en betaalbaar als vervoer over de weg.

In 2016 werd er al een pilot gehouden waarbij groente en fruit uit de regio Valencia per koeltrein richting Noord-Europa werd vervoerd, maar toen bleken er nog wat obstakels te zijn. Die zijn nu weggenomen, stelt Gerjo Scheringa, CEO van Euro Pool System. “Het duurzaam vervoeren van groente en fruit sluit aan bij de wens van leveranciers en retailers. Het transport per trein zorgt voor een CO2-besparing van 70 tot 90 procent, afhankelijk van het gewicht van het te vervoeren fruit.” De rit duurt, inclusief overslag aan de Frans-Spaanse grens, 48 uur.

Pilot

De eerste ideeën voor een dergelijk treintransport stammen al uit 2012. Scheringa: “Na de pilot bleek ook dat het nogal een puzzel is om zo’n trein te laten rijden door verschillende landen. Je hebt te maken met ontzettend veel prorailtjes. Uiteindelijk vonden wij een partner, Shuttlewise, die ons daarbij kon helpen. Dat bleek de ‘missing link’ te zijn in ons project.” Na een jaar voorbereiding gaat dan nu de eerste trein rijden. “We gaan nu de grote stap zetten, maar ik verwacht dat het aantal treinritten in de toekomst gaat toenemen.”

trein valencia

Hoewel veel verladers op zoek zijn naar het verduurzamen van de keten, bespeurt Martijn Elbers van Shuttlewise nog wel wat koudwatervrees bij deze partijen. “Zij moeten soms nog een mindshift maken. Natuurlijk, een vrachtauto bestel je en die staat morgen op de stoep. Dit vergt wat meer planning, maar als de frequentie verder omhoog gaat dan is dat straks geen issue meer.” Daarnaast verwacht hij dat  ook de reistijd van 48 uur op termijn naar beneden gaat. “Er zit nogal wat ruis op de lijn. Maar ik denk dat er nog zeker 20 uur van af kan. Als dat lukt is de trein sneller dan de vrachtauto.”

Geen subsidie

Afgelopen jaar liet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nog weten komende jaren extra geld beschikbaar te zullen stellen voor goederenvervoer per trein als onderdeel van het Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer. Scheringa zit voor Coolrail niet te wachten op eventuele subsidie. “Uiteindelijk zal dit project zichzelf moeten bedruipen.”


Bijeenkomst

Om bedrijven meer bekend te maken met de werking en mogelijkheden van spoor organiseren wij op 13 juni de bijeenkomst ‘Gouden kansen pakken met binnenvaart en spoor’.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder