Handige online checklist helpt verladers en expediteurs transacties te stroomlijnen

Leestijd: 1 minuut

13-01-2022  Om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving hebben evofenedex en FENEX hun ‘Checklist Expeditietaken’ geactualiseerd. De nieuwe versie kun je hieronder invullen. Zo krijg je inzicht in de werkzaamheden van de expediteur en de exacte wensen van de opdrachtgever.

Veel handels- en productiebedrijven maken gebruik van expediteurs voor hun logistieke afhandeling. De online ‘Checklist Expeditietaken’ werd enkele jaren geleden gelanceerd om de behoefte van de opdrachtgevende bedrijven (verladers) en het serviceaanbod van de expediteurs zoveel mogelijk met elkaar te stroomlijnen. Met de checklist krijg je inzicht in de werkzaamheden van de expediteur en de exacte wensen van de opdrachtgever.

Hoe werkt het?

Zowel de verlader als de expediteur kunnen de checklist invullen en de logistieke activiteiten van een individuele zending specificeren. Is er bijvoorbeeld een proof of delivery gewenst? Of is een douaneaangifte nodig? Wat zijn de afmetingen van de zendingen? En op welke manier moet het transport plaatsvinden? Na het invullen van de ‘Checklist Expeditietaken’ is alles duidelijk. Vervolgens ontvangt de invuller een kopie met een compleet overzicht van alle ingevulde informatie. Door dit overzicht met elkaar te delen hebben zowel de verlader als de expediteur een duidelijk beeld van de te verwachten werkzaamheden.

Door gebruik te maken van de ‘Checklist Expeditietaken’ kan een expediteur in de rol van ketenregisseur adviseren over de meest optimale logistieke oplossingen en douanevraagstukken.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder