Aerodynamische cabine zorgt voor grotere verkeersveiligheid en milieuvoordelen

Leestijd 1 minuut

01-11-2021  Sinds kort staat de Nederlandse wetgeving langere vrachtautocabines toe. Deze aanpassing in de regelgeving maakt het mogelijk de cabine van een vrachtauto op een meer aerodynamische wijze te ontwerpen en construeren zonder dat dit ten koste gaat van de laadruimte. Het gebruik van een aerodynamische cabine kan het brandstofverbruik mogelijk tot 10 procent reduceren.

De langere cabine mag buiten de wettelijk toegestane maximale voertuigafmetingen komen, als er aan bepaalde voorwaarden op het vlak van aerodynamica en verkeersveiligheid is voldaan. Verscheidene vrachtautoproducenten hebben al een nieuwe cabine ontwikkeld op basis van de nieuwe regelgeving. In Nederland zijn deze regels vastgelegd in de Regeling Voertuigen.

Een aerodynamische en dus rondere cabine zorgt, naast milieuvoordelen, ook voor een grotere verkeersveiligheid. De dode hoek wordt verkleind omdat je de cabine zo kunt ontwerpen dat een chauffeur meer zicht heeft en bij een aanrijding is de kans op letsel kleiner.

Onze adviseur Mark
Contact

Vragen over vervoer?

Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder