01-03-2012  De Europese Commissie heeft op het allerlaatste moment afgezien van de mogelijkheid om de grensoverschrijdende inzet van lzv’s, ook wel ecocombi’s genoemd, mogelijk te maken. Hoewel alle seinen op groen stonden, werd gisteren tijdens een IRU-bijeenkomst bekend dat er toch nog nader juridisch onderzoek nodig is.

Armslag

Feitelijk koopt de Europese Commissie hiermee tijd en creëert het voor zichzelf armslag om alle mogelijke bezwaren te kunnen weerleggen, aldus EVO en TLN. De organisaties zien in dit uitstel zeker geen afstel, maar zijn wel teleurgesteld dat grensoverschrijdend grensverkeer hierdoor op korte termijn niet mogelijk is.

Voordelen

Sinds 2005 rijden er in Nederland ecocombi’s rond. Ze kunnen dankzij de extra lengte en het gewicht meer goederen meenemen. Onderzoeken hebben de voordelen op verkeersveiligheid, duurzaamheid en economie aangetoond.

20 miljoen kilometers per jaar minder

Alleen al in Nederland kunnen door de inzet van de ecocombi ongeveer 20 miljoen kilometers per jaar minder wordt gereden. Daarnaast zijn ecocombi’s tot 15 procent zuiniger dan reguliere configuraties. In Nederland rijden inmiddels al ruim 700 ecocombi’s. Vervoerders mogen de voertuigen echter niet inzetten voor grensoverschrijdend vervoer omdat er binnen Europa interpretatieverschillen zijn over de richtlijn maten en gewichten.

EVO en TLN organisaties betreuren de vertraging in het proces en wachten de resultaten van het onderzoek af.