Noodzaak voor digitalisering van supply chains groeit

De tijd van ‘one size fits all’ is definitief voorbij.

19-9-2019  Klanten vragen steeds meer van onze supply chains. Tegelijkertijd neemt de onvoorspelbaarheid en onzekerheid in de supply chains toe. Dat stelt bedrijven voor grote uitdagingen. Hoe kunnen zij waarborgen dat hun supply chain ook in de toekomst hun klanten optimaal kan blijven bedienen? Vakbeurs ICT & Logistiek geeft op 5, 6 en 7 november, tegelijkertijd met Logistica, het antwoord: digitalisering met inzet van tools op het gebied van Sales & Operations Planning, artificial intelligence en het internet of things. evofenedex is dit jaar ook weer standhouder op ICT & Logistiek. 

Pindakaas met of zonder toegevoegde suiker, met of zonder biologische pinda’s. Pindakaas met kleine stukjes pinda, met grote stukjes pinda of zonder stukjes pinda. Pindakaas met stukjes chocola of karamel-zeezout. Klanten willen steeds meer keuze en krijgen dat ook. Niet alleen in de supermarkt, maar in het hele bedrijfsleven. Wie vandaag in de markt het verschil wil maken, moet zijn klanten producten en diensten bieden die volledig op diens wensen en eisen zijn aangepast. Gebeurt dat niet? Dan googelt de klant net zo lang tot hij een bedrijf vindt dat wel die producten en diensten biedt.

Dit heeft gevolgen voor de inrichting van onze supply chains. De tijd van ‘one size fits all’ is definitief voorbij. We zullen onze klantenbestanden moeten segmenteren en onze supply chains differentiëren. En misschien harde keuzes maken. Want wie kan tegelijkertijd het goedkoopste, snelste, innovatiefste en klantvriendelijkste zijn?

Sales & Operations Planning

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met Sales & Operations Planning (S&OP). Dit biedt hen meer grip op de ontwikkelingen in de markt. Moderne IT-tools helpen om op basis van de input van verkoop inzicht te krijgen in de toekomstige vraag per product/marktcombinatie. Maar hoe betrouwbaar is de vraagvoorspelling precies? Wat zijn de mogelijkheden om de betrouwbaarheid te vergroten door de informatie van verkoop te verrijken met data – big data – uit externe bronnen? En wat zeggen al die cijfers over het rendement van bepaalde producten en klanten? Bedrijven die de stap maken van S&OP naar Integrated Business Planning, denken niet langer in aantallen maar in euro’s. Aan welke klanten en producten verdienen we het meest? Dan zetten ze daar volledig op in.

Digitalisering van de supply chain

Het antwoord is digitalisering van de supply chain met hulp van nieuwe technologieën als artificial intelligence en het internet-of-things. Een volledig digitale supply chain - bijvoorbeeld met het internet-of-things - creëert visibility, een noodzakelijke voorwaarde om snel te kunnen schakelen. Met artificial intelligence zijn we steeds beter in staat om supply chain processen te monitoren en automatisch bij te sturen. Slimme IT-tools helpen om meerdere scenario’s voor de toekomst te ontwikkelen, te vergelijken en te gebruiken als basis voor beslissingen. Eén ding geldt ook in de toekomst: een goede voorbereiding is het halve werk.
 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder