Nu één rapport kostenontwikkelingen voor vervoerders en verladers

Gezamenlijke rapportage geeft duidelijker beeld voor alle partijen in het wegvervoer

10-10-2019  Onderzoeksbureau Panteia heeft de kostenontwikkelingen in het wegvervoer van 2019 en 2020 in kaart gebracht. Voor het eerst is er één onafhankelijk rapport, voor vervoerders én verladers. Onduidelijkheid over kostenontwikkelingen is nu voorbij.

Panteia presenteerde het rapport Kostenontwikkelingen in het wegvervoer tijdens een gezamenlijke bijeenkomst van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex in Zoetermeer.

Voorheen twee rapporten

Panteia (voorheen NEA) maakt al jarenlang een rapport over de kostenontwikkelingen in het beroepsgoederenvervoer over de weg. Daarnaast bracht ondernemersvereniging evofenedex ook elk jaar een eigen rapport uit over de kostenontwikkelingen. De ontwikkeling van bijvoorbeeld rente- en loonkosten was niet altijd hetzelfde in beide rapporten. Dat kwam onder meer omdat de rapporten niet precies dezelfde periode bestreken en omdat in het rapport van Panteia ook voorspellingen over de kostenontwikkeling stonden en in het rapport van evofenedex niet.

Onduidelijke situaties voorbij

Dit zorgde voor onduidelijke situaties in het wegvervoer. “Dat is nu voorbij”, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. “Als transporteurs en de handels- en productiebedrijven die goederen te vervoeren hebben dezelfde onafhankelijke informatie over kostenontwikkelingen gebruiken, scheelt dat een hoop tijd en gedoe. En dat leidt tot lagere transactiekosten voor beide partijen.”

Ook bestelauto’s en ecocombi’s

Het rapport is bovendien uitgebreider dan zijn twee voorgangers. Dit jaar zijn ook de kostprijsontwikkelingen voor bestelauto’s en ecocombi’s, (ook wel LZV’s, langere en zwaardere vrachtautocombinaties) meegenomen. Maar daarmee is het nog niet klaar: in 2020 wordt ook intermodaal vervoer per spoor toegevoegd aan het jaarlijks verschijnende rapport. En in 2021 komen ook de kostenontwikkelingen van elektrische voertuigen aan bod in het rapport. “Dit is heel goed nieuws”, zegt Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van evofenedex. “Want de vrachtauto is zeker niet de enige manier om goederen van A naar B te krijgen. Handels-en productiebedrijven zoeken naar een optimale en duurzame logistiek waarbij alle modaliteiten worden benut. Met dit rapport komen we elk jaar dichter bij dat totaalplaatje.”

evofenedex en TLN zijn samen opdrachtgever van het rapport.