Ondernemers zijn files rondom Algerabrug beu

Werknemers doen voor werktijd dutje op parkeerplaats bedrijf om files voor te zijn

15-07-2019  Een dutje doen op de parkeerplaats voor werktijd om zo de files voor te zijn? Het klinkt misschien gek, maar voor sommige werknemers van thyssenkrupp Stairlifts, producent van trapliften in Krimpen aan den IJssel, is dat inmiddels routine. Door de dagelijkse files voor de Algerabrug is er tussen 7 en 9 uur in de ochtend en in de avondspits geen doorkomen aan voor werknemers, leveranciers en klanten. Een oplossing is in zicht, want er liggen twee varianten op tafel voor een extra oeververbinding. De politiek kan kiezen voor een oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk of een verbinding bij het toekomstige Feyenoord City. Wij zijn voorstander van de eerstgenoemde variant, want deze variant zorgt voor een gerichte aanpak om files bij de Algerabrug op te lossen.  

Logistiek manager Bouk Zelissen van thyssenkrupp Stairlift ziet dagelijks hoe 220 werknemers worstelen om het bedrijf te bereiken. “Elke ochtend is het raak. Om 7 uur in de ochtend beginnen de files al en deze eindigen rond 9 uur. Heb je één of twee mensen niet op de afdeling staan, dan staan de productielijnen voor het maken van de trapliften stil. Dat kost geld en dat betekent overwerken. Op sommige momenten lukt het om flexibel te zijn en het aanwezige personeel van de ene naar de andere afdeling te verschuiven zodat de productielijnen niet stil vallen. Helaas lukt dat niet altijd omdat niet al het personeel over dezelfde vaardigheden en kennis beschikt.”

Dutje voor werktijd

Veel werknemers van de organisatie mijden al vaak de spitstijden door bijvoorbeeld te fietsen of op de scooter te gaan vanuit Rotterdam naar Krimpen aan den IJssel. Er zijn echter ook werknemers die al rond 6 uur of half 7 op het terrein staan om vervolgens nog een dutje te doen in de auto. “Dat de werknemers dit al doen, dat geeft wel de ernst van het probleem aan”, zegt Bouk.

Het in de rij staan met je auto op of nabij de Algerabrug heeft niet alleen veel gevolgen voor thyssenkrupp Stairlifts, maar ook voor andere bedrijven. Bouk benadrukt het gevolg voor de gehele keten. “Als klanten bij ons de trapliften laten ophalen, staan transporteurs met deze goederen ook vaak vast. Dit heeft gevolgen voor het tijdig afleveren van ons product bij de eindconsument. Ook merken we regelmatig dat leveranciers te laat aanleveren door de verkeersproblematiek rondom de Algerabrug. Oftewel heel onze supply chain ondervindt hinder door de file.” Ook aan het einde van de werkdag is het raak. Een aantal werknemers van de bedrijven gaat dan naar huis, en zelfs het afstemmen van werktijden blijkt niet afdoende om de verkeersdrukte tegen te gaan. Als leveranciers op dat moment voor de Algerabrug staan betekent dit dat er personeel moet blijven om de goederen in ontvangst te nemen. De Algerabrug is dus eigenlijk voor de gehele regionale economie een doorn in het oog.

Oplossing nodig

Regionaal beleidsadviseur Julian Mensies van evofenedex geeft aan dat dit knelpunt een grote zorg is voor bedrijven. De structurele files hebben een grote economische impact. “De situatie rondom de Algerabrug zorgt voor extra vertraging van de levering van goederen. Dit brengt dus extra kosten met zich mee. Ook voor werknemers, vaak woonachtig in hetzelfde gebied, is er veel irritatie over de brug.  Een nieuwe oeververbinding naar de Krimpenerwaard met een maatregelenpakket voor de Algerabrug is hard nodig om de problematiek op te lossen. Daarom roepen we de regionale besluitvormers op om te kiezen voor de oeververbinding naar de Krimpenerwaard.”

 

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder