13-09-2012  Ondernemers hebben geregeld te maken met problemen bij het afleveren van goederen, zoals een verkeerd losadres, wachttijden, verkeerde palletlabels of de onbekendheid van een geldende milieuzone.

Enquête

Beurtvaartadres, TLN en EVO vermoeden dat deze zogenoemde afleverdiscrepanties de logistieke keten veel geld kosten. Maar het inzicht daarin ontbreekt nog. Daarom nodigen zij ondernemers uit om een enquête in te vullen naar de verborgen kosten in het afleverproces. Deze enquête is opgesteld door TNO. Op basis van de antwoorden op de vragen kunnen de organisaties veel beter inschatten hoe hoog de jaarlijkse verborgen kosten zijn.

Vragen en resultaten

De vragen gaan onder meer over mogelijke tijdsbesparing, geaccepteerde/geweigerde zendingen, wachturen en gevolgschade. Het invullen van de online enquête neemt circa tien minuten in beslag. Alles wat u ons laat weten, wordt uitsluitend voor onderzoeksdoeleinden gebruikt. De gegevens worden anoniem verwerkt en tot één geheel samengevoegd. De resultaten worden onder andere in vakbladen geplaatst.

Er zijn 4 enquêtes opgesteld:

  • voor verladers met eigen vervoer
  • voor verladers (opdrachtgevers) met uitbesteed vervoer
  • voor ontvangers van zendingen
  • voor transporteurs en logistiek dienstverleners

Ondernemers die meer dan een van deze rollen vervullen, kunnen meer dan 1 vragenlijst beantwoorden.

Informatie en discussie

Deelnemers aan de enquête die geïnformeerd willen worden of willen meediscussiëren over de resultaten van de enquête, kunnen dat kanbaar maken door aan het einde van de enquête hun gegevens in te vullen. De enquêtes sluiten op 7 oktober.

Contact

Heeft u nog vragen over de enquête? Neem dan gerust contact op met Sander van der Aa van TNO, telefoon 088-8660 959, e-mail sander.vanderaa@tno.nl