29-11-2012  De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzoek gedaan naar vrachtauto-ongevallen op snelwegen. Een ongeval met een vrachtauto kan ernstige gevolgen hebben. Ondanks het feit dat er al jaren sprake is van een daling van het aantal slachtoffers komen er elk jaar toch nog 23 mensen om en raken er 105 ernstig gewond. Dit was reden voor de Onderzoeksraad voor Veiligheid dit themaonderzoek in te stellen.

Twee vragen

De Raad heeft twee vragen centraal gezet: welke factoren hebben invloed op ontstaan en afloop van een ongeval en welke partij heeft daarbij welke verantwoordelijkheid en rol.

Gedrag

Een belangrijke en voor EVO herkenbare, conclusie is dat gedrag van mensen een belangrijke factor is. Zo is er sprake van verminderde alertheid door slaperigheid, monotonie van de werkzaamheden en afleiding door het pakken van eten en drinken en bedienen van navigatiesystemen en boordcomputers.

Opleiding

Ook kan de opleiding beter om het gedrag - zoals de reactie van de chauffeur in het geval van klapband - ongevallen te verbeteren. Waar de rij- en rusttijdenwet vaak vermoeidheid moet tegengaan zien we echter ook dat de regels soms leiden tot stress achter het stuur en onverantwoorde oplossingen (zoals parkeren op vluchtstrook).

Parkeerplaatsen

Als de Raad kijkt naar wat de overheid kan doen, signaleert deze meteen dat er een groot tekort is aan veilige en schone parkeerplaatsen. En dit tekort, zo stelt de Raad, zal de komende jaren alleen maar toenemen. EVO is daarom mede-initiatiefnemer van projecten als Secure Lane, het onderhouden van een veilige en schone corridor van Rotterdam tot Venlo. Bedrijven onderling zouden bijvoorbeeld ook kunnen spreken over veiligheidsaspecten. Branche- en ondernemersorganisaties wordt aanbevolen (meer) aandacht te besteden aan veiligheid in zaken als chauffeurshandboeken, arbocatalogi, scholing en nascholing.

Bewust veilig

EVO erkent dat gedrag van grote invloed is en zal dan ook doorgaan met programma’s als ‘Bewust Veilig’. Verder zal EVO doorpakken met acties op het gebied van veilige en schone parkeerplaatsen. Al met is EVO voorlopig van mening dat de Onderzoeksraad een gedegen en gebalanceerd rapport heeft uitgebracht en zal het er zich de komende dagen verder in verdiepen.