Jaarlijks evenement draait hele dag voor ondernemers die internationaal zaken (willen) doen

Leestijd: 2 minuten

1-10-2020  Vorig jaar nog in Breda en afgelopen woensdag op Zoom, desalniettemin was er die hele dag genoeg animo om de tiende editie van het Nationaal Export Event te bezoeken. Op dit jaarlijkse evenement van evofenedex, ING, Oranje Handelsmissiefonds, ministerie van Buitenlandse Zaken en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kunnen ondernemers terecht met al hun exportvragen. Tijdens NEX20 bleek duidelijk dat Nederlandse exporteurs er alles aan doen om uit de crisis te komen en dat zij ondanks alle tegenslagen optimistisch naar de toekomst kijken.

Onder het thema 'Boost Your Business' werd de aftrap ’s morgens gegeven door drie sprekers die ingingen op ondernemen in onzekere tijden. Zo vertelde Jan-Joost Bosman, ceo bij Koninklijke Auping, over hoe hij is omgegaan met de plotseling veranderende marktomstandigheden en zijn bedrijf in recordtempo omschakelde op de productie van medische mond- en neusmaskers. Welke aspecten kwamen daarbij kijken en wat heeft die omschakeling teweeggebracht?

Scenario's voor de toekomst

Hoofdeconoom Marieke Blom van ING ging in op de huidige economische situatie en de mogelijke scenario’s voor de toekomst. Mireille Kaptein, ceo van Kaptein Groep en Zakenvrouw van het Jaar 2019, deelde op inspirerende wijze de logistieke uitdagingen waar dit zuivelbedrijf, dat exporteert naar ruim 55 landen, afgelopen periode mee te maken kreeg.

Een-op-een-adviesgesprekken

Met interactieve live webinars werd gedurende de dag ingezoomd op zakendoen in moeilijke tijden in Europa, Azië en Amerika. Na de webinars was er gelegenheid om in een-op-een-adviesgesprekken vragen te stellen aan handels- en landbouwattachés van de Nederlandse ambassades en experts van internationale organisaties. Bijvoorbeeld voor deelnemers die zich specifiek in landen van over de hele wereld willen verdiepen.

Daarnaast waren er nog tien webinars, waarbij de deelnemers alle tijd hadden om vragen te stellen. Zo gingen Madelon Meulenbelt van Eurotape, Jeroen Blom van Boska en Michel Disselhorst van evofenedex in op de uitdaging hoe je de vraag naar je producten en diensten kunt stimuleren nu deze door de coronapandemie onder druk staat. Alice Boonstoppel en Willemijn Gwanmesia van evofenedex behandelden de impact van corona op je ICC Incoterms® 2020-strategie, en hun collega mr. Lorenzo Jubithana ging in op internationaal contracteren na corona.
Daarbij ging het om kwesties als de volgende: “Door de zwaar verstoorde supply chains konden bestelde producten niet geleverd of gefabriceerd worden. In ieder geval niet op tijd. Wie is daarvoor aansprakelijk? Of is er sprake van Force Majeure? Wat is de rechtspositie van de leverancier of de klant?”

Brexit

Natuurlijk kwam ook brexit aan bod. Rick Boeijen van Xidoor, Dimitri Vogelaar van de Nederlandse ambassade in Londen en Anne Griffioen van evofenedex bereidden de bezoekers voor op B-day met vragen als: "Hoe ga je strategisch om met voorraad? Heb en houd je in het Verenigd Koninkrijk een eigen vestiging of werk je liever samen met een distributeur?" Bij al deze voorbereidingen op een no-dealbrexit keek dit trio ook nadrukkelijk naar de kansen aan de andere kant van het Kanaal.

Talkshow

Voor vrouwen die nog twijfelen om zaken te gaan doen in het buitenland was er een talkshow. Hierin gaven vier vrouwelijke ondernemers concrete handvatten om aan de slag te gaan. “Daarna is internationaal ondernemen vooral een kwestie van doen”, aldus Jalila Essaïdi van biotechbedrijf Inspidere.

Export Game

Tijdens de Export Game gingen bezoekers van NEX20 samen met collega-ondernemers interactief aan de slag met een fictieve case. Want leren van andere ondernemers en weten waar je je informatie vandaan haalt, helpt je scherper te kijken naar je eigen exportplannen.

Deelnemen aan het Oranje Handelsmissiefonds 2020?

Normaal gesproken worden op het Nationaal Export Event ook de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds bekendgemaakt. Door corona is de inschrijvingstermijn hiervoor verlengd. Met dit fonds ondersteunen evofenedex, ING, KLM, MKB-Nederland, het ministerie van Buitenlandse Zaken en RVO jaarlijks tien mkb-bedrijven met het uitbreiden van hun buitenlandse activiteiten.

Je kunt je via de website inschrijven voor het Oranje Handelsmissiefonds.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder