27-02-2015  Supply chain management en het internet worden steeds meer met elkaar verweven. Negen miljoen Nederlanders bestellen producten en diensten tegenwoordig online. In 2014 was de omzet in online retail in Nederland 33,2 miljard euro. Handels- en productiebedrijven zien kansen in deze groeimarkt, maar moeten tegelijkertijd aan de steeds hogere eisen van de consument voldoen. Dit stelt Frits van den Bos, innovatiemanager van GS1 Nederland, in het EVO Logistiek Jaarboek 2015.

Verwachtingen

'Anno 2015 zit de consument steeds meer in de ‘driver’s seat’. Hij wil 24/7 kunnen beschikken over goederen en informatie', aldus Van den Bos. 'Hij bepaalt zelf wanneer en waar zijn goederen worden geleverd. En als het geleverde niet aan zijn verwachtingen voldoet, stuurt hij dit het liefst kosteloos terug. Als dat niet goed gaat, meldt hij zijn onvrede direct op social media.' Volgens Van den Bos moeten handelaren en producenten, maar ook vervoerders, hoge verwachtingen waar maken. 'En dat valt niet mee.'

Snelheid

De snelheid waarmee dit toekomstscenario zich ontvouwt, hangt volgens Van den Bos af van de wettelijke eisen die voor bepaalde sectoren gelden, de waarde van de verhandelde goederen, de marges die er in een sector worden gerealiseerd en de snelheid waarmee online en omnichannel retail zich ontwikkelen. 'Voor bedrijven is het zaak goed in de gaten te houden wat de mogelijkheden zijn, hoe bedrijven in de sector hiermee omgaan en welke rol zij zelf willen spelen.'

Jaarboek

Het hele artikel van Frits van den Bos, maar ook andere visies op de toekomst van de logistiek, leest u in het EVO Logistiek Jaarboek 2015. EVO presenteert het jaarboek op 5 maart, tijdens het Logistiek Manager van het Jaar-congres in Utrecht.

Het jaarboek is gratis te bestellen