Levering van vitale goederen loopt gevaar

Leestijd 3 minuten

17-09-2020  Als vertegenwoordigers van ladingeigenaren doen onder meer de Global Shippers 'Alliance (GSA) en de European Shippers’ Council (ESC) , waar evofenedex bij is aangesloten, een dringend beroep op de autoriteiten – de International Maritime Organization (IMO), de Europese Commissie en nationale regeringen - om bemanningswisselingen te faciliteren, zodat goederenstromen intact blijven. Bijna de hele wereld heeft de vernietigende kracht van de COVID 19-pandemie gevoeld. Zo'n 90 procent van de internationale goederenstromen verloopt via zeevaart. Zeevarenden hebben vanaf het allereerste begin een belangrijke rol gespeeld in deze crisis en hebben ervoor gezorgd dat goederen over de hele wereld in beweging blijven, inclusief de medische voorraden en medicijnen die van vitaal belang zijn om de pandemie te bestrijden. Toch laten veel landen de scheepsbemanningen nog steeds in de steek doordat zij geen maatregelen nemen om aflossing van de bemanning mogelijk te maken.

Als hier niet snel actie op wordt genomen en er een tekort aan scheepsbemanningen ontstaat, betekent dit uiteindelijk dat schepen niet meer kunnen varen. En als schepen niet varen, lopen de toeleveringsketens, waarvan we allemaal afhankelijk zijn, vast. Dit zal direct van invloed zijn op onze kwaliteit van leven, aangezien consumptiegoederen en andere essentiële producten, niet meer op de plaats van bestemming aankomen. In een tijd waarin het herstel van de COVID-pandemie zich in zo'n kritieke fase bevindt, kunnen we dit niet laten gebeuren. Een snelle oplossing is tijdens deze crisis van vitaal belang voor de wereldhandel en voor het welzijn van zeevarenden die nog op zee zijn, en hun families.

Het gaat hierbij niet om een keuze tussen volksgezondheid en bemanningswisselingen. Immers, in verhouding tot het totale aantal mensen voor wie het nog steeds mogelijk is de wereld over te reizen, is 300.000 zeevarenden slechts een klein maar essentieel aantal mensen voor wie het  grensoverschrijdende reizen echt moet worden gefaciliteerd om de wereldhandel in beweging te houden.

Veilige bemanningswisseling

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) heeft richtlijnen opgesteld voor door maatschappijen en autoriteiten te nemen maatregelen waardoor bemanningswisselingen veilig kunnen worden uitgevoerd. Tijdens een International Maritime Summit on Crew Change op 9 juli 2020 in Londen hebben veel landen deze maatregelen gesteund en beloofd de problematiek van bemanningswisselingen op te lossen.

De volgende maatregelen zijn in Londen door nationale regeringen onderschreven en we roepen alle landen op deze maatregelen met ook met spoed in te voeren:

  • Zeevarenden aanwijzen als essentiële werknemers, ongeacht hun nationaliteit, en hen toestaan onbelemmerd grensoverschrijdend te reizen ​​onder voorwaarden die de gezondheid waarborgen. Ze moeten worden vrijgesteld van reisbeperkingen, inclusief quarantaine, op voorwaarde dat de juiste protocollen worden gevolgd.
  • Ervoor zorgen dat zeevarenden zonder belemmering aan en van boord van hun schip kunnen gaan voor repatriëring, bemanningswisselingen, verlof aan wal en medische zorg.
  • Faciliteren en voorrang verlenen bij visumafgifte voor zeevarenden, zodat aflossingspersoneel vanuit elk thuisland kan reizen naar waar hun schip dan ook ligt.
  • De noodzakelijke voorwaarden scheppen voor luchtcorridors voor zeevarenden zodat zij overal ter wereld van en naar plaatsen kunnen reizen om aan of van boord te gaan.

Op dit moment moeten meer dan 300.000 zeevarenden worden afgelost en dit aantal stijgt per week. Dit is vooral een humanitaire crisis. Sommige zeevarenden hebben nu al 15 maanden of langer onafgebroken aan boord doorgebracht. Momenteel vindt slecht 30 procent van de benodigde bemanningswisselingen plaats. Dit heeft ernstige gevolgen voor de veiligheid en de lichamelijke en geestelijke gezondheid van zeevarenden, naast de algemene veiligheid van de zeescheepvaart.

Testen

Het staat buiten kijf dat te allen tijde voldaan moet worden aan de juiste gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. Wij zullen daarom bij regeringen en gezondheidsorganisaties aandringen op het verstrekken van relevante cijfers zoals bijvoorbeeld statistieken van testresultaten van ontschepende en aan boord komende bemanningen. Dit om de mogelijke angst van mensen die vrezen dat bemanningsleden het virus verspreiden, weg te nemen.

Echter, ook voor de wereldwijde goederenstromen kan dit zwaarwegende gevolgen hebben. Als handels- en productiebedrijven die gebruik maken van de zeescheepvaart, beseffen wij hoe belangrijk maritieme verbindingen zijn voor de wereldhandel.

De Global Shippers ’Alliance, de European Shippers’ Council en de individuele nationale ondernemersverenigingen, zoals evofenedex, roepen regeringen op hun afspraken na te komen en veilige wisseling van bemanningen mogelijk te maken.