Ook Ieren zetten zich schrap voor brexit

Na het VK zelf is de impact van de brexit voor de Ieren het grootst.

01-02-2019  In aanloop naar de brexit hebben Ierland en Nederland één ding gemeen: de impact van het uittreden van het Verenigd Koninkrijk (VK) is kolossaal. In Ierland gaat tachtig procent van de handel met Europa over de weg. Dwars door het VK dus. Enterprise Ireland, de Ierse overheidsorganisatie ter stimulering van de export, schat in dat zeshonderd bedrijven in hoge mate kwetsbaar zijn bij een harde brexit of no deal brexit. In totaal staan er 25.000 banen op het spel. We spraken met Richard Engelkes, senior market advisor bij de Amsterdamse vestiging van Enterprise Ireland, over de voorbereidingen in Ierland.

Wat betekent een no deal brexit voor Ierse bedrijven?

“Een no deal zou een enorme uitdaging voor de import en export betekenen. Niet alleen brengt het douaneheffingen met zich mee, maar bedrijven krijgen ook met valutaschommelingen en logistieke problemen te maken. Vooral de foodsector is kwetsbaar. De supply chain naar en van het Europese vaste land loopt immers door het VK.”

Zijn er plannen voor extra directe scheepsvaartverbindingen tussen Ierland en het continent?

“Havens en rederijen in Ierland, België en Nederland zijn uitgebreid in gesprek over de ontwikkeling van nieuwe lijnen. Rederij Cobelfret heeft de ‘Celine’ al ingezet tussen Dublin en het vaste land. Deze ferry, die nu al de bijnaam ‘Brexit Buster’ heeft, is het grootste shortsea roll-on-roll-of-schip ter wereld. De ruimte aan boord is meer dan acht strekkende kilometer aan voertuigen; er is plaats voor bijna zeshonderd trailers. Dit is ruim driemaal zoveel capaciteit als andere al bestaande lijndiensten tussen Europa en Ierland kunnen bieden. De ‘Celine’ vaart inmiddels een wekelijkse rotatie tussen Dublin, Zeebrugge, Rotterdam en Londen. Van Rotterdam naar Dublin is het zo’n anderhalve dag varen."

"Diverse rederijen en freightforwarders zien een toename aan aanvragen voor zogenoemde mappings, waarbij doorlooptijden (leadtime) en kosten worden geëvalueerd. Rhenus Logistics bijvoorbeeld, heeft een mapping gedaan voor een klant van Dublin naar Venlo. De doorlooptijd voor de rechtstreekse route over zee bleek gelijk te zijn aan de route door het VK, namelijk twee dagen. De kosten voor shortsea waren lager dan de kosten voor wegtransport.”

De Nederlandse overheid werkt aan een actieplan voor een no deal situatie. Wat doet de Ierse overheid?

“De Ierse overheid heeft een contingency plan opgesteld met aangepaste regelgeving voor onder andere gezondheidszorg, spoorwegen, media, justitie en visserij. Op logistiek gebied zijn de eerste concrete zaken gebaseerd op het creëren van extra ruimte bij de havens om congestie te voorkomen. In Dublin en Rosslare zijn bijvoorbeeld extra parkeerplaatsen en inspectieruimtes voor vrachtwagens gebouwd. De Douane heeft extra personeel aangetrokken en locaties voor het afhandelen van de import en export van levende dieren opgezet.”

Hoe goed zijn Ierse bedrijven voorbereid op de brexit?

“Ik zou zeggen: redelijk tot goed. Enterprise Ireland is in 2016 al begonnen met een ‘brexitoffensief’. Middels een brexitscan kunnen klanten de impact voor hen inschatten. Meer dan duizend bedrijven hebben hier al één-op-één gesprekken over gehad. We trekken met een roadshow door het hele land. Ook experts op het gebied van douane, belasting, wet- en regelgeving en supply chain management & logistiek doen hier aan mee. 85 procent van onze klanten geeft aan bezig te zijn met voorbereidingen.”

Zou je deze bedrijven ‘brexit-proof’ willen noemen?

“Nee, ze zijn niet allemaal brexit-proof, maar ze zijn wel goed op de hoogte van consequenties en alternatieven. Diversificatie is één van de alternatieven, maar zorgen voor een goede voorbereiding op de wijzigingen die er in de UK worden doorgevoerd is een tweede. Want weggaan uit de VK hoeft niet per se, maar diversificatie is wel belangrijk om te overleven. Ierse bedrijven kijken daarbij zeker ook naar Nederland vanwege de zeer goede, lange relatie.”

Brexitdesk

Wij begrijpen dat er voor ondernemers nog altijd veel onduidelijk is over de brexit. Onze brexitdesk helpt je graag verder. Stel je vraag via: 079 346 7346 of mail naar brexitdesk@evofenedex.nl.

Whitepaper met 40 acties

In de whitepaper ‘Brexit – veertig acties om vandaag mee te starten’ geven we nog meer tips om te voorkomen dat straks je bedrijfsvoering in het honderd loopt. Check bijvoorbeeld de overslagpunten, zorg voor de juiste vergunningen, breng de kosten in beeld en loop de contracten na. Vergeet ook niet om aan (keten)partners te vragen wat zij gaan doen in verband met de brexit.

Anneke
Contact

Vragen over de brexit?

Anneke helpt je graag verder