Opgeleide transportplanner verdient zichzelf dik terug

Er zijn in Nederland naar schatting 12.000 planners actief. Investeren in de kwaliteit van de medewerkers levert al snel besparingen op

30-08-2017 Het efficiënt organiseren van een transportstroom staat of valt met de professionaliteit van de transportplanner. “In veel bedrijven is de transportplanner een senior chauffeur die op een bepaald moment deze taken op zijn schouders neemt”, vertelt Sven Arnoldus, voormalig transportplanner en evofenedex ledenadviseur. “Dat is handig vanuit zijn ervaringen, maar tegelijkertijd is de kans dan groot dat zijn vaardigheden van ritplanning, administreren en communiceren verder geprofessionaliseerd kunnen worden.” En daarvoor heeft evofenedex de opleiding transportplanning ontwikkeld. Tijdens deze opleiding leren de studenten noodzakelijke vaardigheden maar vooral van elkaar.

Eindopdracht

Een essentieel onderdeel van de opleiding is de eindopdracht. Dan moeten de studenten een  business-case samenstellen waarmee zij het transport binnen het bedrijf weten te verbeteren. Aan het einde van de opleiding moeten zij deze case presenteren aan de medestudenten die hierop aanvullingen kunnen geven. De eindopdrachten leveren verrassende oplossingen en besparingen op:

  1. Zo is er het voorstel voor een kleine aanpassing in het reinigingsroutine van de Thyssen-containers die gebruikt worden in de transport. Deze aanpassing bespaart op jaarbasis € 16.000.
  2. Een andere student grijpt zijn verbeterde kennis aan om het gehele logistieke proces op de schop te nemen binnen het bedrijf. Wat leidt tot een afname van ziekteverzuim en de inhuur van externe chauffeurs, terwijl het voorraadbeheer effectiever wordt.
  3. Met de inzet van een KPI-board weet de transportplanner zijn werkzaamheden effectiever te managen. In het .KPI-board registreert de medewerker de doelstellingen van de schades, onderhoudskosten, brandstofverbruik en of er verkeerd gelost wordt.  Zo krijgt de planner beter grip op alle ontwikkelingen en kosten rondom het transport. Ook kan de stand van zaken eenvoudiger gerapporteerd worden aan de directie.
  4. Het aanpassen van de vrachtvervoermethode op één bepaalde route blijkt ook een gouden greep. Door te rijden met volumecombinaties in plaats van trailers, blijkt er een jaarlijkse besparing mogelijk van € 28.000 op brandstof, materieel en chauffeurskosten.

Meer informatie

In september en november starten de vernieuwde opleidingen transportplanner die evofenedex organiseert.