18-04-2014  Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil doorgaan met de verbetering van de A27 tussen Houten en Hooipolder. Dat heeft zij vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. Er komen extra rijstroken en een nieuwe brug bij Gorinchem en het knooppunt Hooipolder wordt aangepast. EVO heeft hiervoor intensief gelobbyd.

Files

Niet alleen de provincies Utrecht en Noord-Brabant zijn afhankelijk van de A27, het is ook een cruciale verbinding voor transitverkeer naar het achterland. Op de A27 staan echter dagelijks files. Volgens de Economische Wegwijzer van EVO en TLN was de economische schade die daardoor in 2012 ontstond, 11,6 miljoen euro. De grootste knelpunten zijn te vinden op het traject Houten-Hooipolder, waar de brug bij Gorinchem en het knooppunt Hooipolder de grootste obstakels zijn.

Voordelen

EVO heeft intensief gelobbyd voor de verbetering van de A27 en de financiering hiervan. De organisatie vindt de keus van de minister dan ook een belangrijke stap in de besluitvorming. ‘De minister heeft gekozen voor een variant die het bedrijfsleven de meeste voordelen oplevert, voornamelijk in de vorm van een kortere reistijd. We mogen ervan uitgaan dat na de verbreding van de A27 de economische schade verdwijnt en het bedrijfsleven zo’n 12 miljoen euro per jaar wordt bespaard’, aldus EVO.